Brev
Først psykiske kærestesorger, nu også fysiske.
Hej.
Jeg er en 12 årig pige, som har prøvet en del.
Jeg er næsten lige skiftet skole, og har været kærester med den her dreng, som var lidt speciel.
Vi var rigtig glade i de ca 3 måneder vi var sammen, men det vendte hurtigt.
Da vi gik fra hinanden gik det rigtig skidt, vi var ude i hævnporno og det hele.
Jeg var selvfølgelig rigtig ked af det, men er ved at være okay nu igen. Vi snakker lidt sammen ligesom almindelige bekendte men ingen private ting, og vi har ik kontakt andet end i skolen.
Men det der er at da vi var kærester blev vi enige om at vi gerne måtte røre ved hinanden seksuelt og alt var perfekt. Han gav mig finger op til mange gange og alt var godt, vi snavede tit og rørte ved hinanden og alt det der.
Nu er han vidst efter et par måneders singleliv kommet sammen med min bedste veninde (vi er ik’ veninder længere).
Det gør mig jo rigtig ked af det, men det værste er at når jeg ser dem kramme eller andet i skolen, for jeg det dårligt både psykisk, men virkelig også fysisk.
Hvis jeg bare ligger derhjemme i min seng, for jeg det dårligt med tanken om at vide at lige her gav han mig finger. Jeg kan let få kvalme, føle jeg besvimer osv. Hvis jeg bare ser 2 mennesker kysse på film eller mine veninder snakker om drenge.
Jeg kan ikke fortælle det til mine forældre da jeg ikke vil have de skal vide hvad vi har lavet.
Men hvad gør jeg når det rammer mig fysisk også? Og hvordan takler jeg det med ham, og min veninde?
MVH. Den 12 årige pige.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
At gå fra hinanden er rigtig hårdt - og desværre tager det nogle gange lidt tid, før man er klar til at komme videre.
I brevet nævner du, at du og din ekskæreste rørte ved hinanden seksuelt, hvilket er helt naturligt at gøre, når man er glade for hinanden. Især fordi det var noget, som I begge havde lyst til. Men at dele noget så privat med en anden gør også, at man giver den anden lidt af ”sig selv”. Det er intet problem, når man er sammen og har det godt, men det kan være rigtig svært, når man går fra hinanden. Især fordi man skal til at håndtere, at den anden måske får en ny kæreste.
Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at du måske tager lidt afstand fra din ekskæreste og din tidligere veninde. Jeg ved godt, at I går på skole sammen, så du kan ikke undgå dem helt, men alligevel kan du måske godt sørge for, at I ikke ses så meget. Du skriver, at du ikke har lyst til at tage en snak med dine forældre, fordi du ikke kan lide, at de skal vide, at I har rørt ved hinanden. Men måske er der en anden, du kan tale med? Måske en voksen fra skolen eller en anden veninde? Når man har det svært, kan det være en stor hjælp at få lov til at sætte ord på det, der gør noget. At det gør ondt i kroppen, når du ser din ekskæreste og tidligere veninde kysse.
En anden ting, som du kan overveje, er at tage en snak med din ekskæreste, hvor du fortæller ham, at du stadig har det lidt svært, og derfor vil høre, om han måske vil tage lidt hensyn, når I begge to er på skolen. Det kan du jo overveje, hvis du synes, det kunne være en ide..
Jeg håber, det har hjulpet en lille smule at læse mit svar - og husk så, at du altid kan kontakte BørneTelefonen på 1116111.
De allervarmeste hilsner
BørneTelefonen