Brev
Føler mig tom
Hej, til dig som læser den her.
Jeg ved ikke rigitgt hvorfor jeg skriver herinde. Har ikke et problem eller lignende. Har aldrig haft et problem, og tror at det nok derfor jeg er så tom inden i.
Jeg er ikke ked af det. Faktisk er jeg glad 24/7 og prøver at gør alle glade omrking mig.
Men her for tiden føler jeg mig SÅÅ tom. Det helt vildt hvor tomt man endelig kan føle sig.
Jeg tænker ikke rigtigt hvad der foregår omkring mig. Og det skal ligesiges at jeg ikke er den type som snakker om sine følelser og er slet ikke sensetiv. Helt ned i maven ville jeg gerne af med alt det jeg har tænkt på i lang tid, og ved ikke hvem det skal være.
Kan ikke sige det til mine venner, familie eller lignende. Nok fordi de ikke kan forstå mig. Allesammen omkring mig tror at jeg den pige som altid er glad og ingen følelser har fordi jeg ikke viser dem. Men helt ned i maven ville jeg gerne men det kan jeg ikke.
Det skal lige siges at det ikke er fordi jeg ikke har selvtillid med mig selv eller min krop. Det slet ikke grunden.
Ville bare vide om der også er andre der har det på samme måde og hvordan de kunne komme over.. og har også haft et kænpe crush for en snart i 1 år, og jeg tænker stadig på ham.
Jeg ville så meget gerne have en i mit liv som forstår mig.
Tak for forhånden – 15 årig pige
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige
Det lyder til at du gennemgående har det man kan kalde ”et glad gemyt” – skønt med en humørbombe. Men det betyder jo ikke, at du ikke oplever udsving i dine følelser. Det gør alle mennesker i større eller mindre grad.
Om man har behov for at tale om sine følelser eller ej er individuelt. Der er ikke noget ”rigtigt” eller ”forkert” i hverken det ene eller det andet.
Men at du alligevel skriver ind til os viser, at du har behov for at lukke lidt ”luft” ud – at få talt med nogen om hvordan du har det. Eller måske om, hvordan du ikke har det? At du ikke helt kan forstå, hvorfor du ikke er den samme glade pige, som du plejer at være?
For mig lyder det som om, du er inde i en periode, hvor du er ekstra opmærksom på, hvordan du har det. Det er helt almindeligt, og har at gøre med at du modnes og bliver ældre.
Det kan også være en af årsagerne til, at du føler dig ”tom” inden i. Det kan sagtens være en del af din pubertet, da vores kønshormoner styrer en del af vores humør. I så fald er det ”bare” en periode og vil ebbe langsomt ud i takt med at du bliver ”rigtigt” voksen. Du kan evt. tale med din skoles sundhedsplejerske, hvis du har behov for det?
Hvor er det skønt for dig, at du oplever forelskelse – selvom det ikke altid er let at være hemmeligt forelsket. Han må være noget særligt, når du har haft stærke følelser for ham så længe. Det viser samtidig, at du har en kærne af loyalitet – en god egenskab når det kommer til venskaber og kærester.
Med mindre han har en anden kæreste, så tænker jeg, at du skal prøve at finde modet frem og fortælle ham om dine følelser. Jeg tror det vil være rart for dig at få afklaret, om dine følelser er gengældt eller ej. I bedste fald er han også interesseret i dig. I værste fald er han ikke.
Det er selvfølgelig ikke rart at blive afvist, men det kan måske hjælpe dig med at ”komme videre”. Og når først man er kommet lidt over det, så kan det være en lettelse, ikke at gå og bruge energi på at tænke på en person hele tiden.
Du kan evt. starte med at skrive en sms til ham, hvis du har hans telefonnummer? Du behøver ikke skrive ret meget. Blot at du har varme følelser for ham, eller med dine egne ord, har et crush på ham. Det kan da kun gøre et menneske glad at vide, at nogen kan lide dem?
Jeg kan forestille mig, at noget af det, der har holdt dig tilbage er, om han reagerer ”umodent” og fjoller med det? I så fald er han nok ikke den, du skal satse på lige nu. Og så er du blevet den viden og erfaring rigere.
Med hensyn til det, at få lidt ”luft” for dine tanker og følelser, så tænker jeg at du kan starte med at skrive dine tanker ned – måske i en dagbog? Jeg tænker også at du skal prøve at lukke op overfor en ven/veninde eller dine forældre. Du kan evt. vise dette brev? Måske finder du ud af, at du ikke er alene om at have en følelse af ”tomhed”?
På BørneTelefonen taler vi med mange unge, der har de samme følelser som dig, så jeg ved, at du ikke er alene om det. Derfor ved jeg også, at det kan hjælpe at tale med nogle jævnaldrende om det. Og det giver samhørighed at dele sine dybere tanker.
Du kan jo begynde med at skrive dagbog og lejlighedsvist skrive dine tanker ned. Det kan gøre det lettere at åbne op for en anden person og dele sine tanker. Jeg ved, at mange unge skriver dagbog, og at det kan give lidt ”luft” for de tanker, man ikke helt er klar til at dele med andre.
Og så synes jeg du skal være super sej og modig og fortælle den søde fyr, at du har et crush på ham.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Venlig hilsen
BørneTelefonen