Brev
Føler mig forrådt.
Hej BørneBrevkassen.
Jeg har haft et problem, der har plaget mig i rigtigt rigtigt meget.
Jeg havde det ikke særligt godt i min gamle klasse, havde 2 veninder. Så jeg var lidt af en nørd, jeg spillede retrohoteller, som er det sammen hos Habbo. Jeg brugte mange timer på sådan noget her.
Jeg startede på det sidste år (Faktisk i Januar). Der mødte jeg min bedsteveninde jeg nogensinde har haft, J.
et par dage efter sad hun og skrev med en dreng, A.
Jeg skrev med ham hele tiden,jeg blev forelsket i en samling pixels. Et år senere, talte vi sammen på skype, og jeg blev bare mere forelsket i ham.
Men som måneder gik med at vi talte, hvor jeg havde webcam på og han ikke havde, blev min mor mistænksom. hun sagde jeg ikke måtte tale med ham mere.
Jeg græd og græd. Jeg kunne ikke give slip på mit alting. Han var min Bedsteven, støtte, og faktisk også min kæreste. Jeg elskede ham. Jeg blev derfor ved med at snakke med ham, men min mor fandt uf af det igen…
Jeg fortalte ham så vi ikke kunne tale mere, og han fortalte ig så han “han” var en pige.
Men siden det har jeg haft svært ved at tro på folk. Jeg kan ikke stole på nogen mere.Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, fordi jeg tror jeg er forelsket i hende. Men jeg må ikke kontakte hende, og hun må ikke kontakte mig.
Men hvad kan jeg gøre?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Man kan godt blive forelsket i en samling pixels, som du beskriver... Det er let at blive forelsket gennem ord og samtaler - tænk bare på, hvor meget man kan blive revet med af en bog, en film, en sangtekst... I har haft noget særligt sammen, og I har delt mange tanker via nettet og skype, så jeg kan godt forstå, du følte dig forrådt, da det viste sig, at "han" var en pige!
Men selv om du er blevet snydt, har du svært ved at lægge forelskelsen bag dig, og sådan er det nogle gange med forelskelser... De kan godt holde fast et stykke tid, selv om forholdet viser sig at være umuligt... Du har jo oplevet at blive mødt af et andet menneske, som fik noget frem i dig, som du godt kunne lide. Det kan tage tid at komme over. Men det kan godt lade sig gøre.
Lige nu må du (for din mor?) ikke have kontakt med pigen, og det kan jeg godt forstå er svært, men det kan også give dig en pause til at mærke rigtig godt efter, hvordan det føles indeni nu. Det kan måske være en god ide, hvis du kan sørge for at lave ting, der får dig til at tænke på noget andet... Det kan være, din mor kan hjælpe dig med det? Det lyder som om, hun har stor omsorg for dig og gerne vil hjælpe dig...
Det kan også være, din søde veninde J kan hjælpe dig. Måske kan hun lytte til dig, trøste dig og støtte dig - og finde på sjove ting I kan gøre sammen. Ses I mon i virkeligheden, dig og J? Eller ses I kun på nettet? Uanset hvad kan man jo godt støtte hinanden og være der for hinanden. Har du mon fortalt hende om alt det her?
Jeg får indtryk af, at du har skiftet klasse? Mon der er nogle søde veninder og venner i din nye klasse, der kan være med til at hive dig lidt væk fra skærmen og ud og lave noget andet? Måske kan du prøve, om du kan gå med til nogle ting, der foregår - det kan være fester, hyggeaftener, sportskampe og andre ting, de andre fra klassen går til. Måske skal du overvinde dig selv lidt, men her kunne din mor måske også hjælpe lidt til... F.eks. kan hun snakke med din lærer om, at du før har haft det lidt svært i klassen, og at det kunne være godt, hvis der blev sat nogle aktiviteter i gang i klassen. Det kan gøre det lidt lettere, end hvis du selv skal opsøge det hele.
Måske har du lyst til at skrive en afsked til pigen? Selv om det ikke er sikkert, at du får lov at sende den for din mor, så kan det være rigtig rart at skrive sådan et brev. Vær ærlig og forklar hvad det har gjort ved dine følelser, og giv også dig selv lov til at skrive om alle følelserne - både de gode og de vrede. Det kan være en god måde at afslutte noget og få lagt låg på tankerne.
Du er også velkommen til at dele lidt flere tanker med os her på BørneTelefonen.