Føler mig forrådt.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Man kan godt blive forelsket i en samling pixels, som du beskriver... Det er let at blive forelsket gennem ord og samtaler - tænk bare på, hvor meget man kan blive revet med af en bog, en film, en sangtekst... I har haft noget særligt sammen, og I har delt mange tanker via nettet og skype, så jeg kan godt forstå, du følte dig forrådt, da det viste sig, at "han" var en pige!

Men selv om du er blevet snydt, har du svært ved at lægge forelskelsen bag dig, og sådan er det nogle gange med forelskelser... De kan godt holde fast et stykke tid, selv om forholdet viser sig at være umuligt... Du har jo oplevet at blive mødt af et andet menneske, som fik noget frem i dig, som du godt kunne lide. Det kan tage tid at komme over. Men det kan godt lade sig gøre.

Lige nu må du (for din mor?) ikke have kontakt med pigen, og det kan jeg godt forstå er svært, men det kan også give dig en pause til at mærke rigtig godt efter, hvordan det føles indeni nu. Det kan måske være en god ide, hvis du kan sørge for at lave ting, der får dig til at tænke på noget andet... Det kan være, din mor kan hjælpe dig med det? Det lyder som om, hun har stor omsorg for dig og gerne vil hjælpe dig...

Det kan også være, din søde veninde J kan hjælpe dig. Måske kan hun lytte til dig, trøste dig og støtte dig - og finde på sjove ting I kan gøre sammen. Ses I mon i virkeligheden, dig og J? Eller ses I kun på nettet? Uanset hvad kan man jo godt støtte hinanden og være der for hinanden. Har du mon fortalt hende om alt det her?

Jeg får indtryk af, at du har skiftet klasse? Mon der er nogle søde veninder og venner i din nye klasse, der kan være med til at hive dig lidt væk fra skærmen og ud og lave noget andet? Måske kan du prøve, om du kan gå med til nogle ting, der foregår - det kan være fester, hyggeaftener, sportskampe og andre ting, de andre fra klassen går til. Måske skal du overvinde dig selv lidt, men her kunne din mor måske også hjælpe lidt til... F.eks. kan hun snakke med din lærer om, at du før har haft det lidt svært i klassen, og at det kunne være godt, hvis der blev sat nogle aktiviteter i gang i klassen. Det kan gøre det lidt lettere, end hvis du selv skal opsøge det hele.

Måske har du lyst til at skrive en afsked til pigen? Selv om det ikke er sikkert, at du får lov at sende den for din mor, så kan det være rigtig rart at skrive sådan et brev. Vær ærlig og forklar hvad det har gjort ved dine følelser, og giv også dig selv lov til at skrive om alle følelserne - både de gode og de vrede. Det kan være en god måde at afslutte noget og få lagt låg på tankerne.

Du er også velkommen til at dele lidt flere tanker med os her på BørneTelefonen. Du kan skrive mere direkte med en rådgiver ved at ringe eller sms'e til 116111 eller logge på chatten - det er der mange, der synes er virkelig rart.

De bedste tanker fra BørneTelefonen

Hvordan er dit digitale fællesskab?

Når man skriver sammen online, kan tonen hurtigt blive grovere, og vi kan nemt misforstå hinanden. Det kan være fordi, vi ikke kan se andres reaktioner, og derfor ikke opdager, at de måske er blevet kede af det.

Er du blevet mobbet, holdt udenfor eller talt grimt til på nettet, er det ikke okay. Og der er heldigvis en masse voksne, som skal hjælpe dig med at få det stoppet, så du kan få det bedre.

Klik dig videre her og få gode råd til dit digitale liv og fællesskab!

Trin for trin hjælp
Har du været udsat for ulovlig billeddeling? Få hjælp her, hvis nogen har delt et billede eller en video af dig.

Er dine private billeder blevet delt?

billeddeling

Er dine private billeder blevet delt? Eller har du selv delt billeder eller videoer?

Uanset om du selv har delt, har modtaget noget eller selv er blevet krænket, er det det vigtigt, at du reagerer.

Læs mere her og få hjælp til, hvad du kan gøre hvis du er stødt på det eller selv har været udsat for billeddeling. Du kan også få gode råd, læse andre børns breve, quizze eller se film om billeddeling.