Brev
Føler jeg har en stalker…
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en dreng på 15 år og har et lille problem. Som man kan læse på overskriften, føler jeg at jeg har en stalker. Det skal lige siges, at hvis du som læser brevet synes det ikke er alvorligt nok til at give et svar, er det helt okay.
Det handler om en pige som ikke vil lade mig være i fred. specifikt min eks, hvis man kan kalde det det. efter hende og jeg slog op, kom vi op og skændes. Diskussionen blev så “vild”, at jeg valgte at sige, vi ikke skulle have kontakt mere. Det er godt og vel 2 måneder siden.
Nu kommer problemet.
Hun vil simpelthen ikke lade mig være. Jeg har slettet hende fra bogstaveligt talt alle sociale medier jeg har, men på en eller anden måde finder hun mig igen. Det kan f.eks. være ved at lave en ny profil eller logge på hendes veninders sociale medier og skrive til mig der. Jeg har sagt til hende mange gange, at hun skal lade mig være, men efter 2 dage, så skriver hun igen. Føler lidt hun stalker mig.
Som sagt i starten af brevet, så behøves du ikke at svare på det, da det ikke er meget alvorligt.
mvh dreng på 15
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 15 år,
Tak for dit brev. Du kan tro, at vi genre vil svare på dit brev. Jeg forstår så godt, at du føler dig stalket, og det lyder som en meget irriterende situation.
Mit råd til dig er, at du skriver et brev til din x-kæreste. Fortæller hende på en pæn måde, at du ikke har flere følelser for hende, og at du ikke ønsker, at hun kontakter dig. Fortæl hende, at det er meget grænseoverskridende for dig, at hun ikke vil respektere dit nej til kontakt. Jeg ved godt, at du sikkert har prøvet alt, men nogle gange skal man sige tingene flere gange. Det lyder til, at hun er helt ude af sig selv og finder vej til dig på alle måder.
Jeg ved ikke, hvor godt du kender hendes forældre… Måske kunne du også snakke eller skrive med hendes forældre. Det lyder til, at din x har svært ved at give slip på dig og har brug for omsorg i forhold til hendes kærestesorg. Det er ikke dig, der skal give hende det, men måske du kunne finde nogen i hendes netværk, der kunne støtte hende i en periode. Det kunne måske også være en god veninde til din x.
Hvis hun fortsætter med at skrive til dig og finde vej til dig, kan du også anmelde hende til mediet, så de kan de muligvis blokerer hendes profil/er.
Jeg håber, du holder fast i dit mod til at få sluttet din kontakt til din x på en god måde. Hendes opførelse er bestemt ikke i orden.
Hvis du har brug for flere råd, kan du altid ringe til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder voksne klar til at hjælpe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen