Brev
føler det forkert
hej
jeg er en dreng på 15
jeg tror måske jeg kunne være forelsket i en der kun er 12 men problemet er ja at hun er 12 men kan næsten ikke tænke på andre
er det forkert eller skal jeg bare lade det ligger og prøve at holde op med at
tænke på det så hvad skal jeg gøre
føler det er fuckt op
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Man afgør ikke selv, hvem man bliver forelsket i -det er bare noget der sker. Det lyder til, at du er ret bevidst om aldersforskellen. Og det er faktisk ret fint – for der er nogle ting, man lige skal tænke over, hvis man bliver kæreste med en, der er noget yngre end en selv.
Hvis der er stor aldersforskel, er der nemlig også tit stor forskel på, hvor langt man har lyst til at gå i et kæresteforhold. En ældre dreng vil typisk have mere erfaring og være parat til nogle andre ting end en yngre pige. Derfor siger lovgivning også, at man ikke må have et seksuelt forhold til en, der er under 15 år, hvis man selv er ældre end 15 år.
Det betyder ikke, at du ikke må være kæreste med pigen på 12 år. Men I må ikke have sex, før hun bliver 15 år.
For nogen kan aldersforskellen fylde, fordi de tænker over, hvad andre vil tænke om, at man er kæreste med en der er meget yngre. Det kan være, at du er nervøs for, hvad dine venner tænker? Uanset hvad de siger, så vil jeg dog råde dig til at stå ved dig selv. Hvis du står ved din forelskelse og tør vise, hvem du er – så tror jeg dit mod smitter. Du vil derfor kunne inspirere andre til også at stå ved sig selv.
Der er selvfølgelig forskel på, om man er 12 år eller 15 år. Samtidig er alle personer forskellige – nogle er mere modne og andre er mindre modne. Derfor siger alderen ikke det hele. Det der også kan være afgørende er, hvad man har tilfælles. Derudover er den alder, som både du og pigen har, en periode, hvor der sker meget for jer begge to. Det kan derfor være, at aldersforskellen på et tidspunkt kommer til at føles større eller får mere betydning.
En mulighed er, at du bruger noget tid sammen med hende bare som venner for at se, hvordan det egentlig er for jer at tilbringe tid sammen. Det kan være, at du bliver mere klar over, hvad du egentlig synes om pigen og aldersforskellen. Måske kan det være en hjælp, så du kan mærke, om I fortsat skal være venner eller om du gerne vil være kæreste med hende.
På vores hjemmeside står der forskellige ting om at være forelsket. Måske kan det være en hjælp for dig at læse om at være forelsket. Du kan trykke på det her link for at komme ind på siden: https://bornetelefonen.dk/tema/forelskelse
Derudover kan det også være, at det vil være en hjælp for dig at tale med en ven, som du er tryg ved om det. Din ven har måske en anden måde at se det på eller gode råd til, hvad du kan gøre. Hvem ville være god at tale med?
Det er skønt at være forelsket – så nyd det. Og hvis bare, du passer på pigen, skal du ikke lade dig bremse af aldersforskellen.
Mange hilsener
BørneTelefonen