Følelser og tvivl

Hej Børnetelefon

Jeg spiller fodbold på elite niveau og vi fik en hjælpetræner for cirka 3 måneder siden han er forresten 10 år ældre en mig. Han var der DSV kun lidt over en måned. Jeg fik lidt følelser for ham og vi blev ret gode venner hurtigt.

Efter han stoppede prøvede jeg at glemme ham lidt. Men her forleden var vi til et stævne, hvor han var der. Vi følger hinanden på insta, og skrev lidt sammen imens vi var til det (stævnet varede 3 dage) vi fik også en kort samtale under fire øjne.

Det er nu to uger siden vi var til stævnet og vi skriver stadig sammen og han stiller ret personlige spørgsmål og skriver blandt andet til mig at jeg er en køn pige og om jeg ikke kan komme og erstatte hans rommie. Mine andre veninder siger at han er en pedofil og at de har set han har gjordt noget underligt ved nogle andre

Er det rigtig? Og hvordan ved jeg om han faktisk er pefofil

Hilsen ukendt pige

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tusind mange tak for dit brev. Når jeg først læser dit brev, tænker jeg, at jeg er meget glad for, at du valgte at skrive herind. Det giver mig et billede af en modig pige, der tænker over tingene og som forholder sig til sig selv og andre.

Når du beskriver dit forhold til denne her voksne mand, der tidligere har været din hjælpetræner, så lyder det desværre ret bekymrende. Det er ikke rigtig passende, at han skriver med dig udenfor hans arbejdstid om private ting.

Det kan jo egentlig siges at være positivt, at du fik et godt og trygt forhold til din hjælpetræner. Og der er som sådan heller ikke noget underligt i, at du udviklede lidt følelser for ham. Det er ret almindeligt, at man som ung i din alder kan blive fascineret og glad for en person selv om, eller måske særligt fordi, de er ret meget ældre end en selv.

Men det er straks en anden ting, hvis følelserne bliver gengældt. Det vil sige, at den voksne får følelser for den yngre person, og også handler på dem.

Den ældre person i denne her slags situationer har nemlig et helt særligt ansvar. Og i din særlige situation havde personen allerede er ansvar som din hjælpetræner, hvor der også af den grund er noget i forhold til jeres roller, der ikke er lige. Og det kunne desværre godt virke om, at din hjælpetræner ikke har levet op til sit ansvar.

Du skriver også, at dine veninder fortæller dig, at de faktisk tror, at han før har handlet upassende med andre meget unge piger. Og du beskriver, hvordan det var med til at gøre, at du blev bekymret og begyndte at stille nogen ret fine spørgsmål omkring ham og jeres forhold.

Det er virkelig aldrig en god ting, hvis en person på f.eks. 23 år har et romantisk eller seksuelt forhold til en person, der kun er omkring 15 år eller yngre.

Den seksuelle lavalder, der har betydning for hvor gammel, du skal være før andre må have sex med dig, er på 15 år. Den seksuelle lavalder findes sådan så loven kan beskytte børn og unge under 15 år for den slags seksuel kontakt fra voksne.

Der er meget stor forskel på at være 13 og 23 år, og der vil af helt naturlige årsager være en meget en meget ulige fordeling af magt. Og den unge kan nemt blive udnyttet eller få overskredet sine grænser. Og det kan få stor betydning, også senere hen.

Jeg kan ikke svare på om din hjælpetræner er pædofil, og der er heller ikke tegn, som jeg synes, du på nogen måde skal holde øje med.

Men jeg tænker, at du skal afbryde din kontakt til ham. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, hvad han tænker eller føler, men som jeg skrev tidligere er der ting ved din fortælling, der er bekymrende.

Jeg ville også gerne råde dig til at dele din fortælling med en voksen, du er tryg ved, f.eks. med dine forældre eller din almindelige træner på dit hold. Hvis nu dine veninder har ret i de ting, de fortæller dig og hvis han har haft nogen ikke gode eller ansvarlige tanker i forhold til dig, så ville det være rigtig godt, at nogen fik snakket med ham.

Det skal jo nemlig ikke fortsætte, og heller ikke med andre børn eller unge.

Derudover kan jeg også godt forstå, hvis du selv bare har brug for at dele dine tanker med en anden om det her. Jeg kan forestille, at det måske fylder lidt meget, også efter de ting, jeg har skrevet.

Men jeg kan godt forstå, hvis du muligvis føler dig lidt utryg ved at skulle dele din oplevelser med enten dine forældre eller din træner. Men du har virkelig ikke gjort noget forkert.

Du fandt en person, der viste dig interesse, gav dig komplimenter og som du fik lidt følelser for. Og alt, hvad han har gjort eller følt, har ikke været dit ansvar. Hele jeres situation har aldrig været dit ansvar,

Du kan overveje at skrive et brev, og vise det og eventuelt også mit svar, til den eller de personer, du måske vælger at snakke med. Du kan finde inspiration til, hvordan man kan skrive svære breve her.

Du har vist en styrke ved at skrive herind. Den styrke håber jeg, at du kan finde frem igen. Jeg håber, den kan give dig mod til at snakke med enten dine forældre eller din træner, og til at passe på dig selv.

Du er altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen, også ved at ringe, sms’e eller chatte med os på BørneTelefonen på: 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.