Brev
følelser for bedste ven???
Hej børnetelefonen.
Jeg er en 17-årige pige som er meget forvirret. Jeg har to bedste venner, som vi kalder for M og A. M er min bedste drengeven og A er min bedste veninde. De to har været kærester og M har også været kærester med min kusine, som er meget lang tids siden.
M og jeg snakker virkelig godt sammen, men problemet er at vi altid er sammen med A. Der var så den ene aften hvor A ikke kunne mødes med os, så M og jeg var bare sammen hele aftenen. Jeg var helt glad for at hun ikke kunne, for så kunne M og jeg bare være alene sammen. Vi havde det virkelig hyggeligt, men i løbet af aftenen bevægede vi os tættere, så vi endte med at ligge tæt og endda også at kysse. Det skal lige siges at vi var ædru. Da jeg skulle hjem fra det sted vi mødtes, så begyndte jeg at panikke helt vildt.
Jeg begyndte at tænke at han ikke må fortælle det til andre, specielt ikke til A. Hun vil så fortælle det til min kusine og lige pludselig ved min mor det. Min mor kan virkelig ikke lide ham da han ikke var så sød overfor min kusine i en periode, men han er mega sød overfor mig.
Jeg føler at jeg lyver overfor A, men det gør jeg vel ikke? A og jeg arbejder sammen i en forretning, og hver gang jeg kigger på hende, så får jeg virkelig dårlig samvittighed…. Jeg er ved at eksplodere af frygt for at andre får det at vide, specielt A for jeg vil virkelig ikke miste hende som min veninde.
Jeg ved godt det lyder som om man ikke kan stole på A, men når det er sådan noget her så kan jeg ikke fortælle hende det.
Men når vi er sammen med A, så sidder M og jeg altid ved siden af hinanden og hun overfor os. Diskret så nusser han mit lår og nogle gange fletter vi fingerer.
Vi var sammen i går os 3, og så fik jeg at vide af M at A stadig har følelser for M og der var jeg tæt på at bryde sammen for der fik jeg mega dårlig samvittighed over at M og jeg opføre som vi gør i skjul.
Men alt i alt så nød jeg virkelig at vi var alene den aften, og jeg er mega bange for at jeg måske er begyndt at få følelser for ham. Jeg vil virkelig ikke have følelser for ham, igen pga. konsekvenserne.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre… jeg er virkelig på bar bund lige nu. Undskyld hvis det var for forvirrende, men jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre…
Mvh den forvirrede pige
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 17 årige pige
Det er godt, du skriver. På den måde får du lige et “stop op”, som måske kan hjælpe dig videre til mindre forvirring.
Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du ganske vist har 2 bedste venner, men at du nok måske også allerede har specielt kærlige følelser for M.  Det gør, at du allerede kan mærke at jeres forhold sammen alle tre er i forandring. Kan du følge mig i den tanke?
Når du nærmer dig den ene i et kammeratskab på tre personer, mærker du sikkert også, at du automatisk fjerner dig lidt fra den anden. Det kan godt give en følelse af at svigte den anden. Kan du genkende det?
At du får dårlig samvittighed, giver du flere grunde til i brevet. Den dårlige samvittighed, kan måske også være et tegn på, hvor svært det kan være for dig at stå ved dig selv, når du kan se de konsekvenser, der kan komme, af det du gerne vil. Du står på den måde i et dilemma: på den ene side er du særlig glad for alene-samværet med M, og på den anden vil du ikke miste din gode ven A. Der er også det med din kusine og din mors reaktion, som du helst vil undgå.
Er der evt. nogle andre, du stoler på, som du kan tale med om dit dilemma?
Hvis du gerne vil have “fast grund under fødderne” – altså skabe ro i din situation, så tror jeg du må vove at tale direkte med din veninde A, om hvordan du har det, – og også spørge hvordan hun har det med det? Det kan være en god lejlighed at gøre det nu, hvor M har fortalt, at A stadig har følelser for M – undersøge om det er rigtigt eller ej?
Det lyder som om, du ikke helt ved, hvordan A vil reagere? Måske ved hun det allerede, fordi hun lægger mærke til, hvordan du og M er sammen, når I er jer tre?
Du lyver jo ikke direkte overfor A, men når du spørger, som du gør, tyder det på, at du har det skidt med ikke at fortælle hende om, hvordan du har det? Er det mon rigtigt? Du har jo ikke pligt til at fortælle andre om dine følelser. Dine følelser er dine egne. Måske er du  ikke helt sikker på, hvordan du har det i forhold til M? Måske er du usikker på, om du orker tage alle de konsekvenser med, som du selv fortæller om i brevet?
Det kan være en god idé, at tænke tingene godt igennem, inden du evt. bestemmer dig for at tale med A: Hvordan du selv har det: Vil du for alt i verden satse på nærhed med M? Eller vil du fx vente med at gå videre, hvis A bliver ked af det og ikke kan acceptere, at du og M er ved at komme tættere på hinanden?
Du kan evt. lave en ‘for’ og ‘imod’ liste: Hvad sker der, hvis du fortæller, hvordan du har det, og hvad sker der, hvis du holder det for dig selv? Måske kan sådan en liste gøre det mere tydeligt for dig, om det er spændingen ved det hele der lokker, eller om det er følelser.
Du kan evt. prøve at gå ind på Børnetelefonen.dk og se hvad andre unge har skrevet om lignende problemer.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig til at finde ud af, hvad der skal ske.
Kærlig hilsen Børnetelefonen