Brev
føelser for bolleven
hvad skal jeg gøre, hvis jeg har fået følelser for min bolleven og vi har aftalt at vi bare skal have sex, ikke nogle følelser eller sådan noget…
tak for hjælpen
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17 år,
Åh, det er et godt spørgsmål! Selvom det kunne være enormt praktisk, kan man bare ikke altid styre sine følelser med hovedet – det er i hvert fald svært, når det kommer til forelskelse.
Hvad hvis personen har det på samme måde som dig? Har du prøvet at hentyde, at du har fået lidt følelser? Hvis ikke, kunne det være et sted at starte. Du kunne f.eks. spørge, om personen har hørt om bollevenner, der er blevet forelsket? Så kan du måske se på reaktionen, om dine følelser kunne være gengældt?
Det kan også være, at du har lyst til at sige det direkte? Nogle gange kan det være en god teknik at tænke ’hvad er det værste, der kan ske’? I det her tilfælde ville det værste måske være, at personen ikke føler det samme for dig, og at I så ikke længere kan være bollevenner. Men vil du omvendt kunne blive ved med at være bollevenner uden at fortælle, hvordan du har det? I længden kan det være enormt hårdt at være sammen med én, som ikke gengælder ens følelser. Så er det måske bedre at afslutte og finde en ny. Men lige nu ved du måske ikke, om personen faktisk kunne føle det samme som dig. Og det positive resultat af samtalen kan jo være, at personen faktisk gengælder dine følelser!
Det kan være rart at snakke med en ven om det. Måske har vennen nogle gode råd til, hvad du kunne sige. Det er også rart, at man har én at fortælle det til, hvis det ikke helt går, og man bliver lidt trist eller ked af det over det. I sådan nogle situationer kan det være rart at hænge ud med en ven, som ved, hvordan man har det, og som man bare kan lave noget sjovt med.
Du er også velkommen til at skrive til os på Chatten eller ringe til os på nummer 116 111, hvis du har lyst til at snakke mere med os om det – eller hvis du har brug for råd til, hvordan du kan åbne op for ’snakken’.
Mange gange held og lykke med det!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen