Brev
Flirt eller crush?
Hej BørneTelefonen
Jeg har haft en rigtig god ven (lad os kalde hende N)
N spurgte om jeg havde lyst til mere, så jeg spurgte hvad. Hun sagde flirts. Meeeen der er en anden pige (vi kalder hende M)
Jeg har kunne lide den pige så forfærdeligt meget. Men ud af det blå fjernede hun mig, jeg har været tæt på at begå selvmord men fik hjælp. Alt var svært i den periode. Men da M kom blev alt lettere. Men for 3 dage siden ca fandt jeg hende igen, og vi er begyndt at snakke altså M. Jeg kan mærke at jeg er rigtig glad for hende stadig. Men med N får jeg ikke rigtig “sommerfugle i maven” eller føler mig så glad som når jeg snakker med M.
Pointen er:
Jeg har en flirt som jeg også elsker. Men M er bare noget helt andet. Føler mig mere glad med hende. N har rigtig mange selvmordstanker så jeg tør ik sige jeg ikke vil mere. Så skal jeg sige til N at jeg ikke vil mere men stadig være venner eller skal jeg blive hos hende og have det dårligt over det.
(M har heller ik lyst til at være flirts eller kærester)
Håber ik kan hjælpe(:
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13 årige dreng
Tak fordi du fandt mod til at skrive til os. Du beskriver rigtig godt, hvordan pigerne virker på dig. Det kan være svært at være forelsket i en, som ikke gengælder lige præcist de følelser man selv har. Du sætter spørgsmålstegn ved om M er en flirt eller Crush. Crush kan netop betyde, at når du ikke kan få M, hverken som flirt eller kæreste, så virker hun endnu mere tiltrækkende for dig. Du skriver at hun gør dig glad. Det er en god følelse at holde fast i. Måske kan du gribe i det, og snakke med M om muligheden for et venskab. Gode venskaber er guld at have i sit liv. Den fortrolighed og trofasthed venner kan give er af stor betydning. Gode venner kan netop gøre en glad. Og måske kan det udvikle sig, når I lærer hinanden at kende?
Det er vigtigt, at man ikke bliver i et forhold, fordi den anden truer med selvmord. Det må du fortælle N. I har først været venner, så  kan det være en mulighed at snakke med N om at  fortætte jeres venskab i stedet for flirt? Måske kan du bruge dit eget forsøg på selvmord og hjælpen du fik til at give hende et godt råd. Hvis ikke det kan hjælpe, så er det vigtigt at en god voksen ved, at hun har det så skidt. Så er der brug for voksen hjælp fx fra en god lærer eller en anden voksen, som N kan snakke med. Så du ikke skal gå med ansvaret for Ms liv.
I er også i en alder hvor følelser og tanker svirrer rundt i krop og hoved. Måske kan både du og N have glæde af at læse om andre, der også har det svært med flirts og kærester på https://bornetelefonen.dk/bornhjaelperborn/ eller på https://bornetelefonen.dk/kaerlighed/.
Du kan også råde N til at ringe, chatte eller SMSe til BørneTelefonen på 116 111. Her sidder rådgivere klar, som hver dag hjælper mange unge, der har det svært.
Du har en flirt som du elsker. Måske kan du lige et øjeblik stoppe op og tænke, hvorfor du drages af M, når du har en du elsker? De tanker kan  være med til at give dig mere viden om dig selv. Hvad er det du reelt gerne vil have eller savner, som du føler M giver dig eller vækker i dig?. Det kan blive en hjælp både for dig og den du elsker.
Jeg håber, du kan bruge mit svar ellers er du velkommen til at skrive eller ringe ind igen. Vi er altid parate til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen