Brev
Firkantsdramaet
Kære brevkasse.
Jeg lever med denne forfærdelige sorg hverdag over denne dreng, som umuligt kan komme ud af mit hovede. Det værste er bare jeg ikk er den eneste som sidder med denne følelse over ham, det gør en af mine rigtig gode veninder også.
Jeg har levet med dette trekantdrama i et år og det bliver ved. Det er så slemt vi næsten ” konkurrere ” om ham. Jeg kan ikke glemme ham, ligemeget hvor meget jeg så prøver. Hvergang jeg ser ham, hvergang jeg høre hans navn.. Der skal ikk noget til.
Han betyder så meget for mig, men jeg ved det er noget af det dummeste at blive ved med at gå tilbage til ham. Han har leget rundt mellem os et år nu og det bliver kun værre.
Vi har begge to haft *** med ham og det gør det kun endnu sværere.. Vi er tre piger som han så skifter imellem her og ligenu er han hverken sammen med mig eller min veninde.. men hende den 3..
Her den sidste uge har jeg så skrevet lidt med ham igen og været sammen med ham uden andre vidste det. Her i weekenden fandt jeg så også ud af han har været sammen med min veninde og har været sammen med hende den 3 idag, hvor det var meningen jeg så skulle have været sammen med ham..
Det er så svært og jeg føler hele min krop er ødelagt. Jeg kan ikke leve uden ham og jeg ville gøre alt for at få ham tilbage, jeg vil bare ikk dele ham med de 2 andre..
Han er rigtig dårlig til at holde sig til en, så jeg ved det aldrig ville kunne komme til at ske i min vildeste fantasi. Jeg har ingen at snakke med dette om, da ingen forstår hvad jeg går igennem. Jeg har det så forfærdeligt og jeg kan ikke forklare hvor synderknust jeg er.
Man kalder det et knust hjerte, men jeg har ondt i hele min krop. Jeg får det dårligt med mig selv over det og jeg har bare lyst til at forsvinde. Jeg ser ham ofte, og det samme med min veninde.
Jeg føler ligemeget hvor meget jeg prøver at komme videre, så vil han altid hjemsøge mig. Jeg har ingengang nosser til at sige fra overfor ham, fordi jeg holder så meget af ham. Han kan bede mig om alt, og jeg ville gøre det.
Jeg er hans lille dukke han kan lege med, når det passer ham. Jeg er gået tilbage til ham omkring 4 gange nu og det er bare så svært.
Hvad skal jeg gøre?
Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig den rette vej med det her.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14,
Det er så tydeligt i dit brev, hvor forelsket du er. En forelskelse er dog bedst, når det er en rar følelse, så hvor er det bare trist, at han ikke er alt for sød ved dig.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at han og du virkelig har brug for, at du siger fra. Men, som du skriver er netop det at sige fra, utroligt svært. Jeg tror dog, at det vil kunne give dig noget styrke, og at det vil få ham til for alvor at tage stilling til, hvem han helst vil være sammen med. Men jeg forstår fuldt ud, at det ikke er let at gøre.
I stedet for at skulle sige fra, kan du mon så fortælle ham, hvor ked af det han gør dig, når han også ses med andre piger? Kan du forestille dig at tage en snak med ham om de her ting og høre, hvorfor han gør det, og måske stille nogle krav til hvordan det skal være, hvis han vil være sammen med dig? Det kan være, at det vil være en øjnåbner for ham.
Jeg kan godt forstå, at det er svært at gøre, når man er forelsket, men det er bare så vigtigt at mærke efter i sig selv og gøre det, som er det rigtige for dig. Og når han gør dig så ked af det, som du beskriver, så bliver jeg meget i tvivl om, hvor god han er for dig.
Du skriver, at han også er sammen med en af dine gode veninder. Snakker I to om dette, og hvordan påvirker det jeres venskab? Jeg tænker; at I to sammen ville kunne stå rigtig stærkt overfor ham. Kunne du forestille dig at tage en snak med din veninde om, at I i fællesskab kan sige fra overfor ham? Så vil han nok opdage, hvor strengt det er, det han gør lige nu. Og I kan som veninder støtte hinanden igennem det at skulle sige fra. Det vil være så ærgerligt, hvis en dreng får ødelagt et venskab.
Jeg tænker virkelig, at du har brug for at dele din sorg og dine tanker med nogen. Du skriver dog, at der ikke er nogen at snakke med. Nogle gange kan det hjælpe at skrive sine tanker og følelser ned for eksempel i en dagbog. Det kan være, at det kan hjælpe dig af med nogle af tankerne. Derudover kunne det måske også være en hjælp, hvis du laver en aftale med dig selv på skrift. Eksempelvis, hvis nu du beslutter at tage en snak med ham, så kan du skrive ned, hvad du vil sige, og hvornår det skal gøres. Så skal du på en måde holde, hvad du har lovet overfor dig selv.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af de ideer, jeg kommer med. Husk, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111 og snakke med en rådgiver, dette kan også være en støtte, når du ikke føler du har nogen, du kan snakke med.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen