Brev
Får ondt i maven
Kære bb
Jeg har en bedste ven som jeg godt kan lide som mere end venner. Han har skrevet til min bedste veninde at han måske kan lide mig og det er self. dejligt. Men når han skriver eller bare jeg tænker på ham får jeg så sindsygt ondt i maven. I starten tænkte jeg at det sikkert bare var nervøsitet, men nu er det faktsik begyndt at gå mig lidt på. Nogengange gør det så ondt at jeg må stoppe op midt i det hele for at det går over. Nogegange begynder jeg også at ryste/krampe men det gør ikke ondt så det er ikke et stort problem.
Nu er mit spørgesmål: Får jeg ondt i maven pga. normal nervøsigtet eller kan der faktisk være noget galt?
Hilsen A
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A,
Mange tak for dit brev, hvori du har spørgsmål til hvorfor du får ondt i maven, når du tænker på din ven.
Det lyder på mig, som om du er forelsket i din ven, og at han også har følelser for dig. Er det mon rigtigt forstået? Følelser som f.eks. forelskelse kan komme til udtryk fysisk, og det at få ondt i maven er faktisk ret almindeligt. Andre kan føle, de skal kaste op eller få fornemmelsen af, at deres hjerte banker hurtigt og de bliver forpustede. Det er alle fysiske reaktioner på den samme følelse. Du kender måske det at have sommerfugle, altså en kildende fornemmelse, i maven når man er spændt på noget? Det er også en fysisk reaktion på en følelse. Giver det mon mening, det jeg skriver?
Jeg ved ikke, hvorfor det ofte er, at man får ondt i maven, når man er forelsket. Måske det er fordi, man har en million sommerfugle i maven, og det gør ondt, fordi kroppen simpelthen ikke er vant til så store mængder glæde/spænding? Det kan måske også skyldes, at man i forelskelsen kan føle sig lidt sårbar, fordi glædesfølelsen der opstår, når man tænker på ham man er forelsket i, følges at en bekymring for om han nu bliver ved med at kunne lide en. Flere børn og unge har faktisk sagt til mig, at selvom de syntes det var dejligt, så var det også lidt hårdt at være forelsket på grund af de mange følelser, og fordi de havde svært ved at koncentrere sig. Kan du mon genkende disse tanker?
Mange synes det er rart at snakke med en veninde, når de er forelskede, da det nogen gange kan være svært selv at tænke klart. Det lyder som om du allerede har snakket lidt med din bedste veninde om dine varme tanker om din bedste ven. Det må være dejligt at have sådan en god veninde, og det lyder som om I er der for hinanden. Hvis du ikke allerede har gjort det, så kunne det måske være rart for dig at fortælle hende om din ondt i maven?
Jeg er dog sikker på, der ikke er noget galt med dig. Jeg håber og tror, at din krop med tiden bliver mere vant til at være forelsket, og dermed ikke bliver ved med at reagere med ondt i maven, så du bare kan nyde din forelskelse og befinde dig på en lyserød sky, som mange kalder det. Hvis du har lyst, kan du læse om hvordan andre børn og unge har det når de er forelskede og hvilke råd de har fået her i brevkassen. Du er også altid velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en rådgiver om, hvordan du har det.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen