Er vi klar..?

Hej brevkasse:)

Jeg er en pige på 13 år (Jeg bliver 14, om ca. 2. Måneder) og har en rigtig skøn og dejlig kæreste på 14, som jeg har været sammen med i næsten et år. Vi elsker begge hinanden rigtig højt, og kan snakke med hinanden om alt.

Her for et par måneder siden, aftalte vi at vi kunne begynde at mærke på hinanden, da vi begge følte os klar til det. Siden da, har vi så mærket, og det er rigtig dejligt både for ham og mig.

Vi har efterfølgende haft snakket om vi skulle begynde at have sex. Vi har begge lyst til det når vi mærker på hinanden, og bliver liderlige. Han får også tit udløsning når jeg mærker. Vi føler os begge klar til det, men jeg føler mig stadig for ung, da jeg knap nok er fyldt 14.

Vi vil begge to rigtig gerne, men holder os kun tilbage fordi at jeg ikke er 14 endnu.

Men skal jeg give mig..? Vi har jo begge lyst..?

Hilsen den tvivlende pige..

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Hvor er det godt, at du tænker efter og søger råd, inden du kaster dig ud i noget.

Det lyder som om, din kæreste er rigtig sød, og at I har et godt forhold. Jeg lægger mærke til, at I kan snakke om alt og respekterer hinanden, og det er super vigtigt.
Jeg synes, at det er rigtig flot, at I har snakket om det og aftalt det, inden I begyndte at røre ved hinanden. Det viser mig, at I opfører jer modent og tager ansvar for de beslutninger, I tager.

Det aller vigtigste når man begynder at røre ved hinanden, udforske sin sexualitet og have sex, er at kunne respektere og lytte til hinanden, og at man kun gør lige præcis det, man har lyst til. Det lyder som om, at din kæreste og du er gode til det. Det håber jeg, at I kan blive ved med at være gode til.

Hvis I sammen bliver enige om at have sex med hinanden, og det føles rigtigt, så tror jeg, at I er klar til det. Det er måske en god idé at vente til du bliver 14. Så har I lige lidt ekstra tid at tænke i og tid til at mærke efter, om det er den rigtige beslutning.
Hvis I beslutter jer for at have sex, skal I selvfølgelig også huske at beskytte jer, så intet går galt.

Jeg tænker, at det måske kan være en rigtig god idé, hvis du kan snakke med din mor eller en andne voksen om din beslutning. Jeg ved jo ikke, hvordan dit forhold til dine forældre er, eller om du har en anden, du kan snakke med. Men det kan bare være rigtig godt at vende det med en voksen, man har tillid til, når man tager store beslutninger.

Jeg håber rigtig meget, at du og sin kæreste kan blive ved med at snakke sammen og tage beslutninger sammen.
Fordi man har sex en gang, betyder det jo ikke nødvendigvis, at man behøver fortsætte det, hvis det bagefter ikke føles rigtigt alligevel.

Med venlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?