Er min Kæreste for gammel til mig? og Hvordan skaffer jeg P’Piller?

Hej 😉

Jeg er en pige på 14 år, som er som alle andre teenagere.

For en uge siden kom jeg sammen med min kæreste på 17, næsten 18. Jeg er rigtig glad for ham, og det Fint nok med min familie, og med hans, at jeg kun er 14. Men syndes i at han er for gammel til mig?

Vi havde Sex Efter en uge, hvor vi havde været sammen. Det var min første gang og det var frivilligt, altså jeg valgte det selv, og det hele var godt. og jeg fortryder det ikke. (Med kondom)

Bagefter fandt vi så ud af, at det var sprunget/Gået i stykker. Så da jeg kom hjem kontaktede jeg min søster, og spurgte hvad jeg skulle gøre. Hun fortalte mig, at jeg skulle have fat i en fortrydelsespille, så den skaffede hun til mig.

Om aftenen fortalte jeg det il min mor, og hun blev ikke sur, men bare skuffet over at jeg ikke sagde det lidt før. Hun snakkede meget om at det var ulovligt, og alt det der, så jeg først måtte når jeg blev 15. Og der er omkring et år til, at jeg har fødselsdag. og jeg må heller ikke få p’piller/P’stav eller noget, før jeg bliver 15.

Så lang tid kan jeg altså ikke vente , så hvad syndes i at jeg skal gøre? Eller er det bare at vente til jeg bliver 15?

Hilsen L. 😉

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev. Hvor er det dejligt, at du og din kæreste har fundet kærligheden. Når man er så glad for hinanden og trygge ved hinanden at man har lyst til at udforske det seksuelle sammen, så kan jeg godt forstå, at din mor måske har lidt travlt med at fortælle at det faktisk er ulovligt. Det er vigtigt for jer, at huske. Men det er samtidig vigtigt at huske på, at det at I har lyst til at udforske det seksuelle er naturligt. Men samtidig er det også en vigtig pointe, som jeg måske kan forestille mig, at din mor måske også har sagt, at du/I har ikke travlt. I har hele livet foran jer, så det er rigtig vigtigt at I tager det HELT i jeres eget tempo og måske især du skal lytte til, at der ikke er noget der går over dine grænser. Det er rigtig svært for mig at vurdere om din kæreste er for gammel til dig, det vil være dem omkring dig, din familie der nok er de allerbedste til at vurdere det og dem har du og din kæreste allerede talt med det om, fornemmer jeg. Det er rigtig godt og jeg synes det er et sundhedstegn for jeres forhold at I er åbne omkring jeres aldersforskel og I er opmærksomme på, at det måske kan være med til at komplicere jeres forhold lidt.

Jeg synes det er så godt og rigtigt af dig at fortælle om jeres oplevelse med jeres første gang I havde sex og søge råd hos hhv. din søster og din mor. At du er ærlig og kommer til din mor med dine tanker og evt. problemer, tror jeg er med til at skabe tillid mellem dig og din mor og familie og det virkelig værdifuldt hvis du senere msåke skulle komme ud for nået lidt svært i forhold til dit nuværende forhold og aldersforskel eller andet. Når jeg læser dit brev synes jeg det lyder som om, at du tager nogle gode beslutninger for dig selv og at du er tryg ved at spørge om hjælp, hvis der er noget du har behov for at drøfte eller hvis der er beslutninger som er lidt svære at tage alene. Det viser en stærk og fornuftig pige, som passer på sig selv og vil sig selv det bedste og samtidig bekymrer sig om sin tilværelse, det er så godt!

Ang. p-piller og anden medicinsk prævention, så er det bedste at spørge lægen om råd, men det har du måske allerede gjort, når du skriver at du ikke må få det før du er 15 år? Eller er det din mor det siger, at du først må få det når du er 15 år? Jeg kan ikke helt klart læse i dit brev, om din mor sagde at du/I først måtte have sex igen når du er 15 år, men hvis du ved, at du ikke kan vente, kunne man så forestille sig, at du kunne tale med din mor om det og måske lave nogle aftaler om, at I f.eks kun er seksuelt nysgerrige, når I er hos dig og dine forældre er hjemme, hvis det kan gøre dem trygge ved situationen? Jeg ved, at I måske ikke synes at sådan en aftale kunne være det helt optimale, men hvis den anden mulighed er at gøre det i skjul og dermed måske risiskerer det gode forhold til din mor og familie, som jeg fornemmer at du har, er det så det værd? Kunne det være muligt at tale sammen om det hele igen? Måske om lidt tid, når denne første situaiton er lagt lidt bag jer og der er faldet god ro på igen. Så kan I have en god samtale om for og imod og måske lave nogle gode aftaler.

Og husk på der er mange måder at hygge sig sammen seksuelt uden det måske er direkte samleje. Der er både handjob og blowjob, måske det er et sted at starte, så I stille og roligt lærer hinanden og hinandens grænser og lyster at kende? Og så vil jeg da lige rose jer for, hvor godt det er I brugte og bruger kondom, for det er en rigtig god måde at beskytte sig på, både i forhold til ikke at blive gravid eller overføre kønssygdomme. I var uheldige at kondommet sprang. Det sker gudskelov sjældent, så kondom er en god løsning indtil du en dag måske får lov/vælger en anden form for prævention.

Pas godt på dig selv først og fremmest, men også kærligheden til din familie og kæreste.

Kærlig hilsen Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?