Brev
Er jet god nok til ham?.. ):
Hej.
Jeg er en pige på 12 år, jeg har dette crush på en dreng fra 9.klasse..
Jeg er vildt forelsket i ham, og det virker bare forkert siden han er 3 år ældre. Jeg vil bare så gerne være sammen med ham hver eneste dag, men problemet er at jeg ikke tør, at snakke med ham… Altså er det ikke lidt mærkeligt, at der bare kommer en random pige op til dig og snakker om..? (Jah, hvad skulle jeg snakke om?)
Kan bare ikke stoppe med, at tænke på ham.
Jeg føler mig stresset pga, at han kun er der indtil sommerferien, hvor han skal på gymnasiet, tror jeg..
Udover at jeg er stresset, har jeg det problem, at jeg ikke er tilfreds med min krop, og hvordan jeg ser ud.
Jeg ønsker bare så frygteligt, at være sammen med ham.
Han ved i det mindste, at jeg findes, vi har nogle gange kigget ind i hinandens øjne når vi går forbi hinanden ude på gangen i vores skole.. De eneste der ved det er mine tætteste venner, men på en eller anden måde ved næsten alle det nu. (Fra min årgang)
Jeg vil gerne have hjælp til, hvordan jeg kan, få ham til, at kunne lide mig.. 😀 Ej, okay.. 😉 OG snakke til ham selvfølgelig..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Hvor er det dejligt at du har et crush.
Du skriver at du gerne vil have hjælp til, hvordan du kan få ham til at kunne lide dig og hvordan du kan snakke til ham.
Kærlighed og forelskelse er noget, der kan opstå mellem to mennesker og ofte ud af det blå. Men en god start vil da helt sikkert være, at du prøver at komme i kontakt med ham.
Du skriver, at I kigger hinanden i øjnene når I går forbi hinanden. Hvad med at starte der med at sige ’hej’? Mon ikke han siger hej igen?
Du kan også prøve at starte med at smile til ham, når I går forbi hinanden og se om han ikke smiler igen? Og hvis han smiler igen eller siger ’hej’, så prøv at samle mod til at spørge ham om noget.
Det kunne fx være noget med skolen? Du kan også rose noget af det tøj han har på? Eller spørge ham om hjælp til et eller andet? Måske noget med din mobil? Men det kan også være, du selv har noget, du vil spørge ham om? Noget du godt gad at vide om ham? Eller du kunne stille ham et sjovt spørgsmål eller en gåde? Eller et dilemma: dit hus brænder og du er den eneste, der er vågen: hvem vil du vække eller redde først og hvorfor?
Men der er dog en ting, der kan få en betydning for det hele. Du er 12 og han er 15 måske endda 16. Det har stor betydning. Altså at de 3 - 4 år, der er mellem jer, er en for stor forskel. Dette kan være en forklaring, hvis han ikke reagerer på dine kontakt-forsøg. Det har intet med dig at gøre, men nærmere den aldersforskel, der er mellem jer. Den betyder rigtig meget i den alder I har. Der er forskel på, hvordan man er kærester når man er 15-16 år og når man er 12 år. Det kan være at man kysser meget intenst og måske har sex, når man er 15-16 år.
Hvis han ikke virker interesseret, så er har det ikke noget med dig at gøre. Du må aldrig tvivle på om du er god nok. Kærlighed og forelskelse er noget vi ikke kan styre, men det må aldrig få dig til at føle, du ikke er god nok. Hvis nogen giver dig den følelse, så er de ikke gode nok til dig.
Kærlige Hilsener
BørneTelefonen