Er jeg kun interessant i weekenderne?

Hej BørneTelefonen, jeg er en pige på 16 år der har et stort dilemma.
Jeg har en fantastisk kæreste og vi har snart været sammen i 3 måneder, der er bare et lille problem, eller faktisk et STORT problem. Vi bor begge langt fra hinanden, hvilket svare til 1 time og 40 min i tog, så vi er ikke så tit sammen, kun i weekenderne. Når man ikke ser hinanden så tit, snakker man jo rigtig meget sammen (eller det burde man) min kæreste og jeg snakker faktisk slet ikke sammen i løbet af en hel dag, det er kun om aften – hvor han har tid.
Problemet er enlig, at jeg føler han altid har travlt og spilder sin tid på en masse andet. Jeg elsker min kæreste, men føler ikke han har tid til mig, når vi ikke er sammen. Han kan være i byen efter skole til kl. 21:00 om aften, hvilket også er fint til tider, men ikke hverdag, som han gør. Han kan også lave noget helt tredje, som at game, eller først ringe eller skrive 17-18 tiden.
Det er svært at sætte ord på min følelser, for han skal vel også have fred til og lave alle mulige andre ting, men mig føler jeg ikke han har tid til. Vi har prøvet og snakke om det, jeg har sat ord på min følelser, at jeg føler han har meget travlt og der ikke rigtig er tid til mig.
Det skal lige siges, at han føler det helt modsatte, at det er mig der ikke skriver og ringer, men det er ham, hvilket jeg ikke forstår, for jeg føler jo ikke jeg gør andet end at skrive til ham… Jeg har nu gået i nogle dage og VIRKELIG prøvet og skrive og ringe hele tiden, men føler altid jeg får en lille afvisning. Vores samtaler over besked bliver hurtigt noget dødt noget ingen gider. Min kæreste har sagt, at grunden til vi nok ikke skriver sammen, er fordi vi “kender hinanden så godt, at der ikke er noget at skrive om”. Men er det rigtigt? Er bange for at han viser tegn til, at han er blevet for træt af mig, for er langt fra træt af ham. Det skal lige siges, at vi også skændes en del, tit over ligegyldige ting, men tager tit de ting han siger personligt. Som I kan lyde på mig, er jeg så bange for og miste min kæreste – eller at jeg simpelhen kommer til et punkt, hvor jeg er nød til at sige stop. Håber I vil hjælpe mig, for det går mig meget på, og har flere gange overvejet, at det ikke skal være os mere, og det er jo ret dumt, når man siger til hinanden, at man skal være sammen for evigt.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Mange tak for dit brev. Hvor beskriver du flot din situation, og hvordan du har det lige nu.

At være kæreste med én, der bor langt væk kan være rigtig udfordrende, og følelsen af at blive afvist og kun være interessant i weekenderne, er bestemt ikke sjov. Derfor forstår jeg godt, at du synes, det kan være svært at være dig lige nu.

Først og fremmest vil jeg rose dig for allerede at have forsøgt at snakke med din kæreste om det. Det fortæller mig, at du er en pige med handlekraft og stort mod.

Jeg tænker på, om det måske kunne være en idé at tage en snak med ham igen, hvor du tydeligt understreger over for ham, at det betyder enormt meget for dig, at I er i mere kontakt med hinanden i løbet af hverdagene. Måske er han slet ikke klar over, at det går dig så meget på, at du faktisk overvejer at sige stop.

Hvis du føler, at du allerede har understreget nok gange overfor ham, hvor meget det egentlig går dig på, så kan det måske være, du skal overveje, om han så virkelig er den, du gerne vil være kæreste med. Hvis han ikke har nogen intentioner om at ændre sig, skal du måske gøre op med dig selv, om det er noget, du kan leve med? Man kan forsøge nok så meget på at ændre end anden, men hvis ikke den anden ser et behov for det, er der ofte ikke så meget man kan stille op. Jeg forstår godt, hvis du synes, det er svært at sige stop, men hvis dit forhold faktisk gør dig mere ked af det end glad, er det måske ikke det værd? Du fortjener en kæreste, som værdsætter dig, og som er villig til også at imødekomme dine behov for kontakt og nærvær – husk det.

Du skriver og spørger, om det kan være rigtigt, at I simpelthen kender hinanden for godt til, at der er noget at skrive om. Det kan jo sagtens være, at det er sådan, din kæreste har det, og at han ikke skriver til dig i løbet af dagen, behøver ikke nødvendigvis være et tegn på, at han ikke gerne vil være kæreste med dig. Og det er måske også vigtigt at huske på, at der ikke er noget, der er mere normalt end andet eller at et godt forhold skal indebære, at man er i kontakt med hinanden ofte. Spørgsmålet er bare, om du kan acceptere, at I ikke er i kontakt så meget, som du ønsker.

Det kunne måske også hjælpe dig at tale med andre om dine tanker og følelser? Måske har du en god veninde, som du føler dig tryg ved at tale med, eller måske kender du en, der ved, hvordan det er at have et langdistanceforhold, og som derfor kan forstå, hvordan du går og har det. Du vil måske også kunne få noget ud af at læse ’gode råd om kærlighed’ og andre der har skrevet ind om kærlighed.

Du har allerede vist et stort mod ved at skrive herind. Det håber jeg, at du kan bruge til at få talt med din kæreste igen eller dele dine tanker og følelser med andre.

Kærlig Hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.