Brev
Er jeg forelsket, eller ikke?
Hej BB 🙂
For omkring en månede siden nu, mødte jeg en dreng, som går på efterskole, i nærheden af hvor jeg bor. Jeg har snakket en del med ham siden. Der er dog lidt problemer. Jeg har en underlig følse, jeg troede det var rart at være forelsket, det er første gang, og jeg render nærmest bare rundt, og er sindsyg nervøs hele tiden.
Jeg spiser meget lidt, nogle dage slet ingenting. Hvorfor det? Jeg bliver SÅ nervøs hvrgang vi er sammen, eller i starten var det okay. Men en dag kyssede han mig, jeg har haft en kæmpe bombe af nervæsitet siden, virkelig!
Det sidste problem er, at han er 17, og jeg er tre år yngre, derfor har han kysset, haft sex osv .. Før. Og jeg er bange for jeg ikke lever op til hans forvetninger om mig. Please hjælp mig, det ville betyde rigtig meget! Tak på forhånd
Kærlig hilsen A
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du er lidt
forvirret, for det lyder som om, du har lidt svært ved at overskue alle de
følelser, du har i kroppen.
Det kan både være en rar og fantastisk oplevelse at være
forelsket (ligesom du havde forestillet dig), men hvis man er lidt usikker på og
nervøs for om det udvikler sig i den retning, man ønsker, så er det min
erfaring, at man godt kan få det, som du har det lige nu… Sommetider mister man
også lysten til at spise, fordi ens mave er fuld af sommerfugle eller
nervøsitet. Det kan være en god idé at sørge for at spise bare en lille smule,
så kroppen har noget at arbejde med.
Forelskelse kan gøre én helt skør, så man ikke kan tænke på
andet end ham. Er det mon sådan du har det?
Du skriver, at det var nemmere i starten, før han kyssede
dig… Blev du overrasket over, at han kyssede dig? Og har han mon kysset dig
siden? Måske kan du mærke på ham, om han har lyst til at gøre det igen… Nogen
gange kan det være en god idé at snakke lidt om hinandens forventninger (og
følelser). Og aldersforskellen imellem jer behøver ikke at være et problem, men
måske ville det være rart for dig at fortælle ham, hvad du føler klar til og
hvad du ikke føler dig klar til. Ville du kunne finde mod til at snakke lidt
med ham om det? En gang imellem giver det lidt ro, når man har fået sagt højt,
hvad man er nevøs for… Og så føles bomben af nervøsitet måske lidt mindre (?)
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for at
snakke mere om det, så vil jeg foreslå dig at ringe til BørneTelefonens søde
rådgivere på 116 111. Hvis det nemmere for dig at formulere dig på skrift, er
du velkommen til at skrive til BørneBrevkassen eller logge på UngeChatten.
Kærlig hilsen, BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.