Brev
Er jeg en stalker?
Hej børnetelefonen:-)
Lille intro: For noget tid siden havde jeg en flirt med en pige fra min daværende skole. Siden da har vi ikke snakket sammen. Jeg har muligvis stadig lidt følelser for hende. Derudover kæmper jeg også med ensomhed, angst og depression.
Så en dag hvor jeg gik en tur omkring min gamle skole (hvilket jeg tit gør), kom jeg til at tænke på hende og på engang, hvor jeg og nogle af vores fællesvenner var hos hende. Derfor fik jeg lyst til bare at gå forbi hendes hus (som ligger meget tæt på skolen) for at mindes, hvordan det var.
Jeg fandt nemt hendes adresse på google og gik så bare forbi langs den vej. Jeg kunne godt lide at få bragt minderne fra dengang tilbage, så jeg gik også forbi et par gange nogle dage senere. Jeg tror måske også, at jeg lidt håbede på “tilfældigt” at støde ind i hende, siden vi som sagt ikke har snakket sammen siden dengang.
Hvad jeg så ville sige til hende, ved jeg ikke. Det var også ligemeget, for jeg mødte hende ikke. Hvis jeg faktisk havde mødt hende, tror jeg heller ikke, at jeg havde sagt så meget andet end bare “hej”, da jeg er ret genert.
En af gangene så jeg hende dog (eller en der lignede hende) cykle forbi, men der valgte jeg bare at vende om og gå hjem, da jeg følte at situationen var forkert. Så her senere har jeg tænkt lidt over det og fået dårlig samvittighed.
Jeg føler mig klam og creepy og som en stalker. Jeg tog aldrig kontakt til hende ved fx at banke på eller ringe eller lign. Jeg stod heller ikke og kiggede ind, jeg gik bare almindeligt hurtigt forbi. Det er bare det bevidst at have opsøgt hendes hus, der får mig til at føle, at jeg har gjort noget forkert.
Jeg har også prøvet et par gange, hvis jeg så på sociale medier, at hun fx var ude i byen med venner, så også selv at tage ud – dog uden på nogen måde at opsøge hende direkte men derimod bare “sørge for”, at jeg også var ude i tilfælde af, at vi gik forbi hindanden. Det skete heller aldrig, så jeg gik bare hjem med skam over skuldrene.
Jeg synes, at det er mærkeligt, at jeg valgte at gøre de der ting i stedet for fx bare at skrive til hende, hvis jeg gerne ville sige noget. Det burde jeg nok have gjort/gøre i stedet for, og jeg ville selfølgelig respektere, hvis hun så “afviste” mig.
Jeg kunne aldrig finde på bevidst at chikanere nogen eller noget i den stil. Jeg føler alligevel bare, at jeg har overskredet en grænse, og jeg kan ikke lade være med at tænke på det.
Mvh
Dreng med dårlig smag i munden
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18 år,
Først og fremmest tak for at dele dine tanker på Brevkassen. Du har skrevet et brev, hvor jeg fornemmer at du er meget reflekterende omkring dine tanker og følelser vedrørende din tidligere flirt.
Det lyder til, at du har oplevet en følelsesmæssig tilknytning til denne pige, som du stadig er nysgerrig omkring. Det er skønt, at du har oplevet disse stærke følelser, for det vidner om, at hun har rørt noget i dig, som får dig til at gøre nogle ting, som du ikke normalt ville gøre.
Her vil jeg gerne fortælle dig, at det er helt almindeligt. Rigtig mange oplever, at man gør skøre ting når man er forelsket. Og det er meget almindeligt, at man stadig finder sin tidligere flirt interessant efter et brud. Følelser og rationalitet hænger ikke altid sammen, og nogle gange tager det tid før, at man kan komme videre.
Jeg bliver faktisk nysgerrig på, om det mon er første gang at du oplever at være forelsket i en person? Og gad vide, om hun har nogen anelse om, hvordan du har det?
Det kan nemlig være enormt hårdt at gå rundt med nogle følelser alene. Især følelser, hvor man måske som du, ikke rigtig kan forklare, hvorfor man handler som man gør. Ofte hjælper det at sige sine tanker højt. Derfor tænker jeg på, om du mon har mulighed for at snakke med en god ven om dine følelser. Måske kan han genkende nogle af de følelser, som du sidder inde med. Hvad tænker du om den idé?
Du skriver, at du føler, at du har gjort noget forkert ved at gå forbi hendes hus eller tage i byen når hun har været afsted. Jeg tænker på, hvorfor du mon føler, at det er forkert? Kan det være fordi det har overskredet din egen personlige grænse, eller måske fordi du syntes at det har overskredet hendes grænse?
Uanset hvad, syntes jeg bestemt ikke at du skal have dårlig smag i munden. Du viser stor interesse for hende, og jeg fornemmer, at du ønsker, at hun skal lægge mærke til dig. Dog uden at du selv bevidst gør noget aktivt for det. Men jeg tror for din egen skyld, at du skal skrive til hende for at få afklaring på hendes følelser ift., hvordan du kan håndtere dine egne.
Du skriver faktisk i dit brev, at du burde skrive til hende, hvis du gerne vil sige noget. Det tænker jeg da er en enormt god idé! Jeg undrer mig over, hvorfor du mon ikke gør dette? Hvad holder dig mon tilbage?
Det er rigtig godt, at du tænker over dine handlinger, og mærker efter, hvordan du har det. Du evner også at udvise stor sympati for din tidligere flirt. Du skriver nemlig at du selvfølgelig vil respektere, hvis hun ”afviser” dig. Du lyder som en fyr der har hjertet på det rette sted. Derfor håber jeg, at du vil finde mod til at gøre noget ved din situation og kontakte pigen.
Jeg tror nemlig, at det vil hjælpe dig med at fjerne fokus på de negative tanker som du har. Tænk hvis hun gør rundt og føler ligesom dig.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd og forslag. Du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du ønsker at snakke eller chatte mere omkring dine følelser.
Med venlig hilsen BørneTelefonen