Er jeg afhængig af min kæreste?

Hej alle,

Jeg er en pige på 17 år, som har en dejlig kæreste på 18. Vi har nok været sammen i over et år nu. Vi havde det rigtig godt sammen i starten, men her for et par måneder siden begyndte det virkelig at gå ned ad bakke.

Vi har skændtes næsten hver dag i 2 måneder, og han har en tendens til at virke ligeglad. Vi har flere gange snakket om hvad vi kunne gøre, og jeg har været så langt ude at jeg har valgt at sige stop. Vi var ikke sammen i 2 uger, og det var forfærdigeligt. Vi skændtes og skændtes uanset.

Da vi så endelig kom lidt ind på rette fod, vælger han at smide mig ud af hans hjem klokken 00.00 til hans mors fødselsdag. Han sagde det ikke fungerede og at jeg holdt ham tilbage. (Det skal siges at jeg altid har haft lidt svært ved at snakke med hans familie, er meget genert og har haft mange dårlige perioder med angst og depression)

Jeg blev selvfølgelig rasende og ked af det, men han sagde han bare overreagerede og at vi skulle prøve igen. Han har gjort rigtig meget førhen der har brudt vores tillid som jeg ikke vil ind på lige her.

Mit problem er egentlig bare at nu har jeg grædt over den her dreng rigtig mange gange. Han tilbageholder sandheden, lyver om hvad han laver og hvor han er selvom vi havde en aftale. Forleden fortalte han mig at jeg var påtrængende. Jeg kan ikke huske hvornår HAN sidst tilbød at finde en dag og være sammen.

Jeg har altid ordnet aftalerne og fået fixet kørsel mv. Det har jeg selvfølgelig fortalt ham fordi det virker som om han ikke vil mig, og jeg er bange for jeg bliver tilsidesat.

Han har tit et tonefald der gør ondt i maven, og han spurgte med en meget hård tone om jeg var afhængig af ham. For han var bestemt ikke afhængig af mig selvom vi var kærester. Det tolkede jeg mere som at han ikke havde brug for mig.

Jeg ved ikke hvordan jeg løser det her, for mit temperament er løber ofte løbsk, og han lader til at virke fraværende.

Skal jeg bare lade ham gøre hvad han vil, og finde mig i at han lyver.. Er det et tegn på at han ikke er forelsket mere? Selvom jeg har spurgt, så benægter han, men jeg er alligevel nervøs.

Der er selvfølgelig mange flere faktorer for vores skænderier, men jeg har i længere tid følt mig tilsidesat til fordel for hans spil med vennerne, eller byture.

Mvh
Den fortabte pige

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige
Jeg kan godt forstå, du er frustreret over, at jeres forhold ikke er særligt godt i øjeblikket. Du fortæller at du har grædt over ham mange gange, så jeg tænker, at du holder meget af ham og gerne vil have jeres forhold til at fungere. Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det, når han virker ligeglad.

Der kan være stor forskel på, hvordan piger og drenge er i et forhold. Mange fyre kan være meget på i starten, men efter noget tid, får de et større behov for også at være sammen med vennerne og lave ”drengeting” med dem. Piger derimod har mere brug for at være sammen og være tætte på deres kærester. Derfor kan der ofte opstå sådan nogle udfordringer i forhold, som dem du beskriver.
Når det så er sagt, så skal du selvfølgelig ikke finde dig i alt. Du skal også have dækket dine behov.

Du fortæller også, at han tit har et tonefald, der giver dig ondt i maven. Det er bestemt ikke godt i et forhold, og heller ikke godt for dit selvværd. I et forhold skal man respektere hinanden og ikke snakke grimt eller hårdt til sin kæreste. Du skal ikke finde dig i, at han lyver. Ærlighed er vigtigt, når man er kærester.

Jeg tænker på, om du mon har nogle gode veninder, du kan bruge noget tid sammen med? Så du kan komme lidt ud og have det sjovt med dem, eller få god støtte og trøst hos dem.

Jeg tænker også, at du skal gøre op med dig selv, om det er sådan, du vil have det i dit forhold. Selvom du holder af din kæreste, så er det nogle gange bedre at sige stop. Det vil være hårdt, men på længere sigt vil det måske være en høj pris at betale for kærligheden, hvis det ødelægger din selvtillid og dit selvværd. Så giv dig selv lov at mærke efter, hvad du gerne vil have, at en kæreste skal være for dig. Måske vil det også være lettere for dig at tale med ham om det, hvis du har gjort dig nogle tanker om, hvad du gerne vil have, han skal gøre / være. Du har lov til at stille krav til ham - husk det! Og hvis han ikke kan leve op til det, skal du måske overveje, om det skal være jer to... Det er ikke en beslutning, jeg kan tage for dig, men prøv selv at mærke rigtig godt efter.

Jeg håber, du finder ud af, hvad du vil finde dig i - og at du får sagt fra på den ene eller anden måde.

Venlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.