Brev
Er ikke helt sikker
Hej.
Jeg er en pige på 13 år fra Nordsjælland, og her i sommerferien mødte jeg to drenge over internettet.
Den ene dreng og jeg blev meget hurtigt forelskede, og vi har nu været kærester i næsten to måneder. Han kommer fra Nordjylland, og han er lige blevet 15.
Jeg skal møde ham for første gang i efterårsferien, og vi glæder os begge helt vildt meget. Jeg skal ikke overnatte hos ham, kun besøge ham.
Vi er helt vildt forelskede, og han er min allerbedste ven, og jeg kan snakke med ham om alt. Vi taler og skriver sammen hver dag, og jeg elsker ham helt vildt meget. Min mor ved godt at vi kommer sammen, men hans forældre ved det ikke endnu.
Vi skal selvfølgelig ikke have sex eller noget, da det jo ikke er lovligt for mig, og da vi begge heller ikke er klar til det. Vi har talt om at vi gerne vil kramme og kysse hinanden, og jeg glæder mig rigtigt meget.
Jeg er bare lidt bekymret for, hvordan man kysser. Ingen af os har prøvet det før, men vi er begge enige om at det nok skal blive godt, for vi er som sagt meget forelskede og glade for hinanden. Vi har også talt lidt om at måske kæle lidt, men efter hvad jeg har forstået på internettet er det næsten det samme som at have sex?
Vi har som sagt ingen intentioner om at være seksuelle på den måde, og jeg er ikke helt sikker på hvad det egentligt betyder at kæle, og om det er okay at man gør det når man er 13.
Vi har ofte fået at vide at der er stor aldersforskel, men jeg er meget moden af min alder, og vi passer bare virkeligt godt sammen på alle måder.
Jeg er ikke helt sikker på hvordan man kæler eller kysser, eller hvad det egentlig betyder at kæle.
Kan I hjælpe mig?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt at læse om, hvor glade du og din kæreste er for hinanden. Det er vigtigt, at man føler sig tryg til at tale om tingene med sin kæreste, og at man føler, at man godt tør sige, hvor ens grænser går. Det virker som om, at du og din kæreste er gode til at være helt åbne over for hinanden - godt gået!
Jeg er glad for at læse, at du har fortalt din mor om din kæreste. Jeg håber, at hun også ved, at I skal ses i efterårsferien? Uanset hvor godt, man føler, man kender de personer, man møder på nettet, er det nemlig altid vigtigt, at man alligevel har en aftale med en voksen, når man er sammen personen i virkeligheden, så man ved, at man altid kan ringe til den voksne, hvis man gerne vil hjem eller hvis mødet ikke lige gik så godt, som man troede det ville. Sommetider kan det være lidt anderledes at møde personer i virkeligheden i forhold til, hvordan det var at tale med ham/hende over nettet.
Det er helt naturligt, at man har lyst til at kysse og kramme og kæle med sin kæreste - både når man er 13 år og 15 år. Men hvor er det godt, at du er så opmærksom på, at du ikke er klar til at have sex, og hvor er det klogt af dig, at du bruger lidt tid på at tænke over og mærke efter, hvad du egentlig har lyst til - og hvad du måske ikke har så meget lyst til endnu. Det er ikke altid let at finde ud af - slet ikke, når man er forelsket.
På BørneTelefonens hjemmeside ligger der en kysse-guide, som kan give et indtryk af, hvad det vil sige at kysse og tungekysse - og som også beskriver, hvordan man gør. Du kan læse den lige her: https://bornetelefonen.dk/kysseskolen. Måske har du også lyst til at sende linket til din kæreste? Så ved I begge to lidt mere om, hvordan I kan gribe det an. Det er en god idé at gå lidt forsigtigt frem og mærke hinanden lidt an. Som der også står på hjemmesiden, er det helt normalt at komme til at grine lidt undervejs, og det er også helt almindeligt, at man lige skal bruge noget tid på at "finde hinanden" - og finde ud af, hvad der føles godt, og hvad der føles mindre godt.
Jeg synes, det lyder rigtig fint, at du og din kæreste har snakket om, at I vil prøve at starte med at kæle lidt. Man kan nusse og kæle hinanden ved at kramme og ae. Man kan for eksempel starte med at sidde eller ligge tæt og røre ved hinandens kroppe. Når man føler dig klar, kan det være OK, at man rører hinanden på bryster og ved kønsorganerne, men det kan være meget fint at starte med at nusse og kæle hinanden andre steder på kroppen - så man lærer hinandens kroppe at kende. Man kan nusse/kæle hinanden over alt - lige fra hoved til arme til mave til ben. Ligesom når man kysser, skal man "bare" prøve sig frem. Der findes ikke nogen opskrift på, hvordan man gør det "rigtigt". Det vigtige er, at man er opmærksom på sine egne og sin kærestes grænser.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Hvis du har lyst til at snakke lidt mere om det eller hvis du har andre spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive til os på Chatten eller ringe til os på BørneTelefonen på 116 111. Det kan nemlig være godt at vende tanker og overvejelser omkring kærester og sex med en voksen.
Ellers håber jeg, at du og din kæreste får en rigtig dejlig efterårsferie-dag sammen. Rigtig god fornøjelse!
De bedste hilsner
BørneTelefonen