Brev
Er han vild med mig ?
Hej brevkasse
Jeg går i 5. Klasse, på min skole deler vi klasseværelse med parallelklassen, i paralelklassen er der bare lige den her søde dreng, kun min bedste venner ved at jeg er vild med ham.
Jeg har også en svaghed og det er sedfølgelig genert ! Jeg kigger altid på ham når jeg kan få mulighed for det men jeg ved ikke om jeg tør sige noget til ham !! Og om jeg skal sende en besked !!
Mine venner siger at jeg bare skal gøre det
Please hvad skal jeg gøre
Kh j
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære j
Tak for dit brev. Hvor er det skønt at høre, at der går en sød dreng i parallelklassen. Du skriver, at du er genert. Når man er vild med en anden person, er det ret normalt at være genert og ikke turde tage kontakt.
Som dine venner siger til dig, vil jeg også sige, at du skal overvinde din generthed. Selvom det kan være lidt grænseoverskridende, er det sådan, du finder ud af, om han også kan lide dig.
Det kan være svært at finde ud af, hvordan man lige skal tage kontakt til en, man godt kan lide. Men jeg vil her give dig et par råd.
Det er en god idé med øjenkontakt, når du ser ham. På den måde ved han, at du lægger mærke til ham. Du kan også prøve at smile til ham, når I får øjenkontakt – og se om han smiler tilbage. Det er også en god ide at begynde at sige hej om morgenen og farvel om eftermiddagen, når skolen er slut.
Du skriver, at du har overvejet at skrive en besked til ham. Det tænker jeg, er en god idé. Du kan starte med at skrive til ham om noget, der er sket i skolen. Fx ”synes du ikke det var sjovt til fællessamling i dag” eller noget lignende. På den måde kan I starte med at få kontakt. Og senere kunne du så måske spørge, og om I skal mødes efter skole. Og når du har lært ham lidt bedre at kende fortælle, at du tænker på ham.
Det kan også være en idé at være i nærheden af ham, når I er i skolen. Så er det nemlig nemmere at falde i snak.
Måske du og dine venner kan udtænke andre gode muligheder?
Jeg håber, du kunne bruge mine råd og ønsker dig al held og lykke med ham den søde dreng.
Venlig hilsen BørneTelefonen