Er han forelsket i mig?

Kære brevkasse,

jeg har næsten lige flyttet skole og på min nye skole har jeg fået den her gode ven, han er faktisk min bedste ven og omvendt, vi er altid sammen og som sædvanligt driller alle os med at vi er “kærester.”

Men pigerne fra klassen som alle har været kærester med ham, siger at han helt sikkert er forelsket i mig.

Jeg elsker ham rigtigt højt, men kun som ven, og hvad nu hvis han en dag spørg mig om vi skal være kærester, hvad skal jeg så svare uden han bliver ked af det?

Da jeg ikke selv er forelsket i ham…

Hjælp…!

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Hvor er det dejligt at høre, at du har fået en ny bedste ven på din nye skole. Selvom han er dreng, og du er pige, og han tidligere har været kæreste med de andre piger fra klassen, betyder det jo ikke, at han er forelsket i dig. Måske skal du lytte mere til dit hjerte end til det, de andre siger? Og hvis han siger noget, må du jo være ærlig.. også selvom det måske starter med at gøre ham ked af det. Det ville helt sikkert gøre ham meget mere ked af det, hvis det viser sig, at du bare har sagt ja, fordi du ikke ville gøre ham ked af det.

Hvis du tænker meget på det - og du føler, det gør, at du har svært ved at nyde dit venskab med ham, skal du måske overveje, om du vil kende svaret nu. Mon du har overvejet at spørge ham direkte? Han er jo din bedste ven - og når man er hinandens bedste venner, er det vigtigt at kunne være sig selv. Så hvorfor ikke spørge ham direkte?

Du kan jo starte med at fortælle ham, at du virkelig nyder hans venskab og virkelig håber, at I kan være venner i meget lang tid. Du kan måske tage udgangspunkt i det, som de andre "driller" jer med - og så spørge ham, hvordan har har det med de "drillerier"? Kunne det være en mulighed? Det kan måske give anledning til en god og ærlig snak. Der er selvfølgelig en risiko for, at han siger, han er forelsket i dig, men hvis han er det, så ville han nok sige det på et eller andet tidspunkt alligevel. Derfor kan det også være en rigtig god idé, at du først fortæller ham, at du er så glad for jeres venskab.Tror du ikke? Du kan jo overveje den mulighed..

Husk også, at du altid er velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for en snak.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.