Er forholdet stadig værd at holde på?

Hej børnetelefonen

Nu har jeg været i et forhold med min kæreste i et år. Vores forhold går egentlig fint og er ikke noget jeg er ked af at være i.

Dog er det heller ikke suverænt godt, og meget af vores tid går på at diskutere. Hun er meget opmærksomhedskrævende, og dette gør hun ved at blive ked af det/sur og skubbe mig væk, så jeg skal prøve at gøre hende glad igen ved at undskylde og være sød.
(Hun har haft psykiske problemer, og bøvler stadig lidt med det)

Hun har et stort behov for et meget “kæresteri” forhold, og vil gerne så tit som muligt være sammen.

Dette behov for at være meget sammen og være rigtig kæreste-agtig har jeg bare ikke, og jeg har i øvrigt også travlt med skole.
Dette fører også til at jeg lidt glemmer hende, og aldrig tager initiativ til at spørge om vi skal være sammen.

Jeg har også mistet sexlysten, og jeg ved ikke om det er på grund af hende, men jeg føler at det er lidt kedeligt og for udmattende.

Samtidig føler jeg også at jeg lidt går glip af en tid hvor jeg bare kan tage til fester og gå i byen uden at forpligte mig til en pige.

(Jeg har slået op med hende en gang før, men fandt hurtigt sammen med hende igen. Det var en hård process, og nødigt noget jeg vil gå igennem igen)

I det hele taget tvivler jeg lidt på vores forhold. Tingene går jo fint og det er dejligt med en kæreste her til efterår og vinter.

Vores behov er bare forskellige, og jeg har den følelse at jeg går glip af at være single.

Dreng, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Det kan være meget forskelligt, hvordan mænd og kvinder er i et forhold. Mange fyre er meget på i begyndelsen af et forhold, men efter noget tid, får de brug for også at være sammen med deres venner og gøre de ting, som de gjorde, før de fik en kæreste. Kvinder derimod har ofte et større behov for at være meget sammen og være tætte med deres kærester. Derfor opstår der ofte sådan nogle udfordringer i forhold, som dem du beskriver.

Du skriver, at hun er meget opmærksomhedskrævende, og at hun har det svært psykisk. Det kan være rigtig svært, når man er i forhold med en, der kæmper med psykiske ting - især fordi det kræver meget af dig som kæreste. Respekt og ærlighed er meget vigtigt, når man er kærester. Derfor tænker jeg, at du skal være ærlig overfor hende og fortælle hende om dine tanker. Tror du, at du kan gøre det?

Det kan være super svært at starte sådan en snak, især hvis hun har tendens til at blive sur og ked af det – det kan jeg godt forstå. Men, hvis du finder ud af, at du gerne vil blive i forholdet, er det vigtigt, at I to får snakket om, hvordan I begge to kan have det godt i jeres forhold. Måske vil det også være lettere for dig at tale med hende om det, hvis du har gjort dig nogle tanker om, hvad du har brug for i jeres forhold. Hvis hun ikke kan leve op til det eller forstå dine behov, skal du måske overveje, om det skal være jer to. Det er ikke en beslutning, jeg kan tage for dig, men prøv selv at mærke rigtig godt efter.

Jeg kan dog også forstå dine tanker omkring, at det er tidligt at binde sig, og at du gerne vil være single og gøre det, du har lyst til, men her bliver jeg også nysgerrig på, hvad du mon mener med, at du går glip af at være single? Er det mon at gå til en masse fester og måske at kysse med nogle nye piger?

Hvis det betyder at være sammen med andre piger, så er det selvfølgelig ikke så godt at have en kæreste. Samtidig tænker jeg også, at hvis du har lyst til at være sammen med andre, så er det måske også, fordi du ikke længere har de helt store følelser for hende?

Hvis det mere handler om at bruge tid sammen med dine venner, gå til fester og hænge ud, tror du at hun vil forstå, at du gerne vil være sammen med dine venner, og at I måske ikke ses så meget i en periode?

Nu ved jeg ikke, hvad du og din kæreste laver, når I er sammen. Om I er mest derhjemme, eller I også er sammen med hinandens venner? Men jeg tænker, om hun måske kan være med indimellem, når du er sammen med dine venner, så hun også lærer dine venner at kende? Måske kan det gøre at hun bliver mere tryg ved, at du bruger mere tid sammen med dine venner.

Jeg håber, du finder ud af, hvad du vil - og at du får en god snak med din kæreste.

Venlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.