Brev
Er forelsket i en pige fra min klasse.
Hej
Jeg er en dreng på 13 år, jeg har et lille problem. Jeg er forelsket i en pige i min klasse, og hun kan også godt lide mig.
Men ved ikke hvordan jeg skal spørge hende om kærester?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år,
Hvor er det dejligt, at du har fundet en, som du kan lide og endnu bedre – som også kan lide dig.
Du kan spørge på mange måder, men tænker at det bedste ville være, hvis du kunne få hende på tomandshånd. Måske kan du spørge, om hun har lyst til at lave noget efter skole? På den måde kan du spørge hende ansigt-til-ansigt. Hvis det bliver for svært, kan du også altid skrive en besked, men tænker det vil være bedst at gøre det, når I er sammen for at der ikke opstår misforståelser.
Nogle spørger direkte “vil du være kærester?” eller “er vi kærester nu?” mens andre er mere indirekte – kan fx være at spørge “har du lyst til en kæreste nu?”, men jeg tænker de fleste piger godt kan lide at man er direkte, så har du mod på det, ville det være fedt, hvis du bare spurgte hende direkte.
Jeg håber det kommer til at gå rigtig godt med at spørge!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen