Brev
Er forelskelsen gengældt???
Hej BB.
Jeg er en pige på 15 år og går til dagligt i 9. klasse. Mit problem lyder sådan her: Gennem alle mine skoleår har der været den her lidt søde fyr fra min klasse, som jeg altid har været en smule vild med. noglegange mere end andre. Vi har været sådan lidt on/off kan man sige.
I slutningen af 8. klasse havde vi noget igen, igen, igen, igen, men vi besluttede at stoppe det da han skulle på efterskole efter sommerferien. Da vi startede i skole igen efter ferien kunne jeg godt mærke at noget manglede. I mens alle mine veninder kyssede på fyre til fester, har jeg holdt tilbage. Det føles bare forkert. Mit første kys skal være specielt.
Efter jeg ikke har hørt fra ham i ca. 6 måneder skriver han lige pludselig at han savner mig. Jeg var så lykkelig. Vi begynder at skrive sammen igen og aftales at mødes nytårs aften da vi skulle til fester meget tæt på hinanden. Jeg havde glæder mig HELT VILDT og udviklet alle mulige former for fantasier for mit første kys og mødet med ham. Han havde i øvrigt også skrevet at han virkelig glædede sig til at se mig.
Da det så bliver nytår og kl. er omkring 21:00 skriver jeg til ham og spørger hvornår han kan mødes. Han vender tilbage med at svar der lyder: Jeg kan desværre ikke gå fra festen :(. Der blev alle de forstillinger om mit første kys ødelagt.
Jeg tænker bare at hvis han så gerne ville mig havde han gjort alt hvad han kunne for at komme til at se mig? Eller skrevet noget i retningen af “det er jeg virkelig ked af. Hvornår kan du ellers mødes?” men nej…
Efter nytår tog han tilbage til efterskolen og jeg hørte ikke fra ham. Nu er det så nogle dage siden. Jeg er stadig helt vild med ham. Hvordan skal jeg få det sagt? Håber VIRKELIG I vil hjælpe mig.
Kærligst anonym
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for dit brev. Det lyder jo på en måde skønt, at du er så forelsket. Men også frustrerende, når du ikke ved hvordan du står...  Du spørger om det kan være gengældt i din overskrift...?? Det er jo svært at vide, men når din ven har skrevet til dig, at han savner dig før nytår, så er det vel sådan det var, da han skrev det...
Hvad han lægger i det, ved han kun selv og hvorfor han alligevel ikke fandt tid til at mødes med dig nytårsaften, kan du nok også først få at vide, når du spørger ham...
Jeg tænker, den eneste måde du kan finde ud af om din forelskelse er gengældt er ved at kontakte ham og evt. spørge om I ikke skal ses igen..?? Hvis du er meget modig, kan du jo lægge kortene på bordet og fortælle ham om din følelser..? Men hvis det er for svært kunne du måske simpelthen skrive til ham, at du havde glædet dig til at se ham nytårsaften, og spørge om I ikke snart kan ses...?? Hvis I mødes kan du jo så se hvordan det udvikler sig, om du får mod til at fortælle ham, hvordan du har det.
Når du nu har gået og været glad for ham i alle de år, tænker jeg at det må være godt for dig at komme videre. Enten som hans kæreste, hvis han også gerne vil det, eller ved at erkende, at det ikke kan blive til mere end venskab for jer...
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 hvis du har lyst til at tale med en rådgiver inden.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.