Brev
Er det underligt eller normalt?
Det her bliver måske det kedeligste brev i modtager idag, desværre.
Jeg er 12 år gammel og en dreng, jeg har en kæreste (vis navn ikke bliver sagt)
Jeg et spørgsmål med mig og hendes forhold sammen,
vi har været kærester i otte måneder men dig har vi kun været hjemme hos hinanden 4 gange.
Den anden ting jeg syntes er meget underlig er at vi aldrig har kysset (det gælder alt ude for lege som S P eller K)
jeg ved ikke om det er fordi hun ikke kan lide mig længere eller hvad det nu er.
Jeg har en ven som har været kærester med sin kæreste i tre uger og han siger de har kysset utallige gange, deres forhold er dog også lidt mærkeligt siden det var for sjovt de blev kærester.
Konklusion: jeg har ikke kysset hende og eg ved ikke om jeg tår
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år
Tak for dit brev – der slet ikke er kedeligt. Det fortæller tværtimod om noget, jeg ved, mange andre unge kan genkende. Det er nemlig slet ikke sjældent, at børn og unge ringer eller skriver til BørneTelefonen for at høre, om deres forhold til kæresten er normalt.
Men faktisk så findes der slet ingen opskrift på, hvordan man er kærester. Som du selv skriver, så er din vens forhold helt anderledes end dit. Og det er et rigtig godt billede på, hvordan det egentlig er. Det er forskelligt, hvordan man gerne vil være kærester. Og det er derfor ikke unormalt, at man ikke har kysset hinanden eller ser hinanden så ofte, selv om man har været kærester længe.
Men det lyder som om, du godt kunne tænke dig, at I var mere sammen?
Du kunne derfor begynde at vise din kæreste det. Spørg hende fx om hun har lyst til at mødes en eftermiddag for fx at se film sammen. Du kan også høre hende, om I skal følges til et eller andet. Eller om hun har lyst til at få besøg snart.
Du kan også fortælle hende direkte, hvordan du har det. Måske går hun med nogle af de samme tanker som dig.
Mange unge har lyst til at kysse men synes, det er lidt svært at komme i gang. Derfor har vi lavet en ”kysseskole”. Klik på linket her https://bornetelefonen.dk/kysseskolen, så får du gode råd til, hvordan man kysser.
Jeg håber, du har fået mod på at vise din kæreste, hvordan du har det. Kun I to sammen kan finde ud af, hvordan I gerne vil være kærester.
Hvis du synes, det er en god idé, kan du gå ind på Brevkassen og læse breve om, hvordan andre har båret sig ad med at snakke med deres kærester. Og du er selvfølgelig også altid velkommen til at ringe ind på 116111. Her sidder rigtig søde rådgivere klar til at hjælpe.
Venlig hilsen BørneTelefonen