Er det ulovligt?

Hej, jeg er en pige på 13 år og jeg har en kæreste på 25, han bor i England så vi ses ikke så tit.

Vi har det rigtig godt sammen men han bliver mere og mere seksuel, når vi sidder og nusser kommer der nogle gange en bule i hans bukser, jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre.

Han er også begyndt at røre ved mig på en anden måde og nogle andre steder end han gjorde tidligere.

En aften spurgte han om jeg ville i bad med ham, jeg sagde ja og vi tog tøjet af, ude i badet kiggede han meget på mig men jeg ignorede det bare men han kom tættere og tættere på, jeg stoppede ham fordi jeg syntes at det er lidt tidligt men han er ikke enig.

Jeg vil jo ikke såre ham men jeg har bare ikke lyst til at min første gang skal være som 13 årig.

Hvad skal jeg gøre?

Skal jeg bare få det overstået?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Godt, at du skriver herind. For jeg kan fornemme, at der er flere ting, som du er rigtig usikker på.

Der er et par ting i dit brev, som jeg undrer mig over. For det første tænker jeg, om du mon bor hjemme hos dine forældre, og om du mon snakker med dem om, at du har en kæreste, der er så meget ældre end dig? Det synes jeg i hvert fald vil være en god ide. Du kan enten snakke med dine forældre eller en anden voksen, som du har tillid til.

Det bekymrer mig, at en pige på 13 og en mand på 25 er kærester, fordi det faktisk ikke er lovligt.

Du er 13 år og under den seksuelle lavalder. Det betyder, at din kæreste, i følge loven, ikke må have sex med dig. Du skriver også, at du slet ikke er parat til det endnu. Han er til gengæld 25 år, og for ham er det naturligt, at det at have sex er en del af det at være kærester. Mon han ved, at han gør noget ulovligt, hvis I er sammen seksuelt?

Det er vildt vigtigt, at du holder fast i, at du ikke  'bare skal få det overstået'. Det er rigtig godt, at du mærker efter, hvordan du selv har det. Jeg synes faktisk, at det er ret sejt, at du holder fast i, at det er dig, der bestemmer over din egen krop. Men jeg tænker, at det kan blive rigtig svært for dig, at holde ham på afstand i længden. Derfor synes jeg, at du skal tænke meget alvorligt over, om du skal være kærester med ham. Hvis han holder fast i, at ville mere end du synes er i orden, må du i hvert fald droppe ham med det samme. Du må passe rigtig godt på dig selv!

Og så synes jeg, at du skal have en snak med en voksen, du kender godt, om det her. Du er også meget velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og får en anonym snak med en voksen. Her vil du kunne snakke frit om de ting, du spekulerer over, og om dine følelser omkring din meget voksne kæreste. Det håber jeg, at du vil benytte dig af.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?