Brev
Er det normalt ikke at komme sig
Hej
For nogle måneder siden fik jeg en kæreste. Han har været sammen med 5 andre før mig, hvor jeg ingen havde været sammen med
Når vi har ‘sex’ så kommer han sig aldrig. Hvad kan det skyldes? Er det min skyld eller?
Håber I kan svare
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige,
Det må være dejligt at have fået en kæreste, som du føler, du kan være intim med og have sex med. I har været sammen i nogle måneder, og jeg kan forestille mig, at du stadig tænker meget over, om han nu kan lide dig, og om han føler sig tiltrukket af dig. Mon du også nogle gange kan føle dig usikker eller bange for, om du er god nok sexuelt, fordi du ikke har været sammen med andre før ham, og det har han?
Du skal vide, at det meget sjældent har noget med pigen at gøre, hvis en fyr ikke kan komme. Oftest skyldes det en slags præstationsangst, altså at tanken om at have sex påvirker fyren så meget psykisk, at han ikke kan komme. Ligesom den omvendt kan medføre, at nogen kommer for tidligt. Han er måske lige så usikker som dig, fordi du er en ny kæreste, som han gerne vil imponere?
Hvis han virker til at nyde det, når I har sex, tænker jeg ikke, at det har noget som helst med dig at gøre, og at det nok skal komme på et tidspunkt. Noget jeg ved kan være en hjælp for nogle fyre er at have et længere forspil, så det bliver følelserne, der kommer i fokus fremfor tanken om at have sex. Giver det mening?
Det vil måske også være rart for jer begge to at snakke om det at have sex med hinanden. Det virker måske lidt grænseoverskridende, men virker faktisk rigtig godt for de fleste. Det giver nemlig mulighed for at sige, hvis der er noget, man godt kunne tænke sig, den anden gjorde under sex. Jeg håber, du fik svar på det, du håbede på, da du skrev herind, og vil kontakte os igen, hvis der er mere, du ønsker at få råd omkring eller snakke om.
Kærlig hilsen BørneTelefonen