Er det min skyld?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Tak for dit brev til brevkassen. Jeg kan forstå, at du stadig er forelsket i drengen. Det er rigtig hårdt, når man bliver forelsket. Det er dejligt, når det står på, men desværre kan det også gøre rigtig ondt, hvis det ender med, at man ikke har de samme følelser for hinanden.

Du skriver, at du på den ene side hader ham, men samtidig stadig er forelsket i ham. Det er meget almindeligt, at man kan føle to ting på samme tid, selvom det er to meget forskellige følelser. Men det ændrer jo ikke på, at det er rigtig hårdt.. og det kan det godt være i en periode. Det er helt okay, at det tager tid, men man skal også passe på, at man ikke "hænger" fast i en ulykkelig kærlighed.. for det kan man ikke holde til.

Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du måske hader ham, fordi han har behandlet dig, som han har? Jeg synes, det lyder rigtig tarveligt, at han bare har ignoreret dig så længe og samtidig også går og siger til folk, at det er et rygte, at I kyssede. Det siger ikke så meget om dig, men tværtimod viser det, at han måske ikke er ”moden” nok til at have en kæreste/date, når han har opført sig/opfører sig sådan.

Det virker lidt som om, at han godt kan lide, at du giver ham opmærksomhed og så pludselig ændrer han mening, når du giver ham opmærksomheden, fx når du skriver til ham på Facebook. Selvom det kan føles som et rigtig "træls" råd, så synes jeg, at du skal prøve at se, om der mon ikke er nogle andre søde drenge i din omgangskreds. Det kan jo både være i skolen eller måske i klubben, hvis du går i sådan en? Det kan også være, at dine veninder kender nogle søde drenge, som måske kan være noget for dig. Der er mange oplagte muligheder/steder, hvor man kan få øjnene op for nye mennesker.

Man kan nemlig indimellem være så fokuseret på én person, at man helt glemmer, at der heldigvis også er mange andre. Men man kan først komme videre, når man giver sig selv lov. Hvis du begynder at give ham drengen mindre opmærksomhed, vil han måske også opdage, at han har forspildt sin chance – og så kan det være, det ender med, at det er ham, der er ærgerlig og ked af det. Det er i hvert fald vigtigt, at du husker på alle de dårlige ting ved ham. Måske kan du selv se dem, altså de dårlige ting ved ham, hvis du læser det brev, som du har sendt til brevkassen igen? Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at han har opført sig rigtig dumt over for dig – og han fortjener slet ikke at fylde så meget i dit liv mere. Du kan også overveje at skrive en liste med gode/dårlige ting ved ham. Formentlig vil det også gøre det tydeligt for dig, at han slet ikke er værd at bruge flere tanker på.

Du skriver til sidst i dit brev, at du ”jo ikke ved om han kan lide dig”, men at han har sagt, at han ikke kan. Selvom det er rigtig hårdt, så tror jeg, at det vil være bedst, hvis du stoler på, at det er rigtigt. Det giver dig nemlig mulighed for at komme videre og opdage, at verden er fyldt med gode mennesker. Måske sidder der også andre, der kigger på dig, men dem får du slet ikke øje på, fordi du bruger al din energi på ham, der allerede har brugt sin chance.. Jeg håber, at mit brev måske har hjulpet dig lidt med at se, at han ikke er værd at bruge mere tid på… og hvis du ikke rigtig føler, at det har hjulpet, er du altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen igen på 116111.

Forresten, hvis du får brug for det, kan du læse nogle scoretips på vores hjemmeside: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet/Vaerktojskassen/scoretips.aspx.

Gode tanker fra BørneTelefonen.

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.