Brev
Er Det Klamt?
Hej (:
Jeg er en pige på 13 som er blevet forelsket, men det er i det jeg kalder min “Bonus Onkel” Som er 13, vi er i familie med det sammenhæng at min mor er gift med hans storesøster. Jeg er blevet helt vildt forelsket i ham, og jeg ved ik om det er klamt..! Jeg er bare hel vild med den måde han kigger på mig, snakker til mig, krammer mig, og den måde han bare er overfor mig..! (:
Er det “okay” at være forelsket i ham når han er i familie med mig på den måde…? Håber i forstod mit brev, og vil give mig svar (: For jeg føler ik at jeg kan snakke med min mor eller bonusmor om det (: Og skal jeg fortælle ham det, eller tror i at det ville ødelægge mit venskab til ham? (: Håber virkelig meget at i vil besvare mine spørgsmål..! (:
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige
Mange tak for dit brev her til BørneBrevkassen, det er dejligt du skriver til os og fortæller om dine følelser. Jeg kan godt forstå, at det er lidt svært at finde ud af om det er okay… jeg ved der er andre der har det som dig. Det sker jo når forældre bliver skilt, og får nye kærester, koner, mænd - og der kommer en bonusfamillie med. Det kan sommetider blive lidt indviklet, og derfor er det vigtigt, at forældre også er opmærksomme på de forviklinger det kan skabe, og taler med børnene om det...
Jeg har kigget på loven omkring ægteskab med nogen man er i familie med, der står, at der er 'absolut forbud mod ægteskab mellem slægtninge i ret op og nedstigende linie' (det betyder at man ikke må blive gift med en forælder eller et barn) og mellem søskende. Forbuddet mod ægteskab mellem søskende gælder også halvsøskende, men ikke sammenbragte børn, der er vokset op sammen, og eller adoptivsøskende. Så i følge loven er der intet forkert eller ulovligt, ved at være forelsket eller hvis du og din bonus onkel skulle giftes når I bliver voksne...
På den baggrund tænker jeg, at det ikke er forkert at være forelsket i mors kones lillebror - din bonus onkel… Men familier er jo forskellige og deres tanker og følelser kan jo være forskellige fra loven om ægteskab… Hvordan tænker du selv, at din mor og bonusmor ville have det med det? Måske du kunne tale med én af dem, om forelskelse sådan på et generelt plan for lige at fornemme hvordan de kunne have det med det?
Det kan være svært i familier når der er nogen der bliver kærester, som man ikke lige havde regnet med.. Men hvis det er sådan du har det, og han måske har det på samme måde? Er det jo rigtigt svært at lade være med at være vilde med hinanden... Det er altid svært, at finde ud af om man skal sige det til den man godt kan lide.. Men hvad siger din mavefornemmelse dig? Tror du også han kan lide dig? Måske du kunne tale med ham om forelskelse og kærester? Sådan, hvad han tænker om sådan noget?? Måske det kunne hjælpe dig med at finde ud af om du skal sige det til ham?
Måske kunne du vente lidt? Nu når I er i familie sammen, kan I måske lettere lære hinanden bedre at kende først, så du finder ud af, om han er noget for dig
Jeg ved ikke, om det måske ville være rart for dig at tale med én i din familie om det?
Jeg håber i al fald rigtigt meget, at du kan bruge mit svar? Hvis du lige har brug for at høre noget mere, eller tale med nogen, kan du altid ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller måske skrive på Chatten.. Begge steder sidder der voksne der er klar til at give råd og vejledning.
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.