Er det her forkert

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak fordi du skrev her ind. Det er rigtig vigtigt, at du har gjort det, for det
fortæller mig at du, som du skriver, er forvirret og ikke rigtig ved hvad der
er det rigtige at gøre.

Jeg forstår på din beskrivelse, at der var noget af det du godt kunne lide og
andet hvor du forsøger at trække dig.

Det er dejligt at røre hinanden og kysse, hvis man er forelsket og enige om det.
Det er helt naturligt, at man skal prøve noget forskelligt af for at lære sig selv
og sin seksualitet at kende.
Man kan sagtens være kærester og kun kysse og røre ved hinanden.
Det er en dejlig måde at lære hinanden at kende på.
Her på BørneTelefonen anbefaler vi altid, at man venter med at have sex til man er 15 år gammel.

Men jeg bliver bekymret, når du fortæller, at du er forvirret,
du har hemmeligheder for dine venner og familie, og at du skriver “Jeg stopper ham jo ikke
og jeg ved ikke hvorfor”

Er du forelsket i din ven?

Hvis du er, og har lyst til at være mere sammen med ham, så er det vigtigt, at du er tryg
så du ikke skal føle dig presset til at gøre noget du ikke vil.
En af måderne du kan sørge for din tryghed på, er at I ikke mødes hjemme hos ham alene.

At du fortæller dine forældre, at du har mødt en dreng, som du måske vil være
kæreste med, og at du gerne vil invitere ham hjem.
Så kan dine forældre også hjælpe med, at du er tryg og i sikkerhed.

Du er også klar over, at der er stor aldersforskel mellem din ven og dig.

Han er 17, og næsten voksen, og du er 12.
Og du synes det I gør sammen, er underligt.
Du spørger ham om det, og han svarer at han ikke synes det.

Da han svarer dig sådan, så bliver jeg bekymret fordi han ikke lytter til dig.
Han spørger ikke om hvad du mener, men er muligvis kun optaget af hvad der føles
rigtigt for ham og hvad han måske har lyst til at gøre sammen med dig.

Noget helt andet er selve lovgivningen på området. Den seksuelle lavalder er 15 år. Derfor kan drengen komme i alvorlig knibe hvis i laver noget seksuelt. Læs meget gerne en uddybelse her: https://www.boerneportalen.dk/kend-dine-rettigheder/krop-og-seksualitet-dine-rettigheder/

Så hvis du igen er alene med ham, så bliver det din opgave at stoppe ham
og det har du allerede skrevet at du ikke kunne og at du ikke ved hvorfor.

Jeg vil give dig det råd, at du taler med dine forældre om ham og at du har
brug for deres hjælp til at være tryg så du kan finde ud af om I måske skal være kærester.

Og billederne som du har sendt til ham, kan du jo bede ham om at slette, mens du ser det.
Jeg forstår godt hvis du er lidt utryg over at have sendt dem, for du kan jo ikke vide
hvad han kan finde på at gøre med dem.

Jeg synes du skal lytte til din egen mavefornemmelse – om du føler dig tryg sammen
med ham. Lige nu tror jeg ikke du er det. Er det rigtig forstået?

Vent med at være alene med ham til du er helt sikker på, at du kan stole på ham,
at han sletter billederne og han vil lytte til dig og at du kan stole på, at du selv vil kunne
sige fra.

Du har ret til at sige fra. Det kan du læse lidt om her.

Tal meget gerne med dine forældre om det.

Måske har du også brug for at tale med andre voksne om det? En tante, en lærer eller
pædagog som du er tryg ved?
Tænk gerne over hvem det kunne være.

Du vil altid kunne ringe ind på BørneTelefonen på nummeret 116 111 eller skrive ind til os igen ved behov

Jeg synes du er sej at du mærker din forvirring og bruger den til at bede om hjælp.
Du er din egen allerbedste ven.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.