Brev
Er det godt eller skidt?
Hej.
Jeg er en pige på 13 år som har fået et netkæreste på 12 år, som jeg holder af. Vi har aldrig mødt hinanden og jeg ved ikke om det er en dårlig ting? Han kalder mig tit lækker, pæn, sød, smuk, flot og en masse gode ting, han gør mig heller aldrig ked af det. Han har bla. fået mig til at stoppe med at cutte. Vi skriver tit meget perverst om hvordan det ville være at have sex sammen, og han fortæller mig tit hvor meget han elsker mig, og hvor meget jeg betyder for ham. Mit egentlige spørgsmål er om det er godt eller skidt for mig at have en kæreste over nettet? M
vh. Den forvirrede.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M
Tak for dit brev. Allerførst vil jeg sige tillykke til dig med din netkæreste. Ud fra det du skriver, så virker det som om, I er meget glade for hinanden. Du holder af ham og det kan jeg godt forstå, for det han siger/skriver til dig, viser dig, at han synes om dig. Du er holdt op med at cutte og det er pga. hans indflydelse. Det er stort, og det kan jeg godt forstå, du er glad for. Det er rigtig godt, at du er stoppet med at cutte, og derfor tænker jeg, at jeres netforhold ikke er en dårlig ting.
Det er svært at sige, om det er godt eller skidt, at have en net kæreste - det kommer jo meget an på forholdet og hvordan man selv har det med ikke at kunne mødes udenfor cyberspace... Nogen synes, det må være svært, hvis man ikke kender hinanden  ” in real Life”. Synes du ikke det er svært? Andre har slet ikke noget problem med det...
Har I mon vist hinanden billeder af jer selv? Har I mon talt sammen i telefon/ over skype? Selvom man viser hinanden billeder, så kan det være svært, at se om de er virkelige/sande og det samme gør sig jo også gældende, ved det I skriver på nettet til hinanden.
Det kan også være svært, at høre om det er sandt, det der bliver sagt i en telefon., men som regel så kan man høre på en stemme om det passer til personens alder. Jeg tænker på, om du kan være sikker på din net kærestes alder? Heldigvis sker det jo ikke så ofte, men der er jo jævnligt eksempler på at nogen man kun kender fra nettet ikke er den person, de udgiver sig for at være... Så derfor tænker jeg altid, at man skal være fosigtig, hvis man udelukkende har skrevet sammen.
Jeg tænker, der både er fordele og ulemper når man er kærester på nettet. Det er nogle gange ikke så forpligtende at mødes på nettet, som ”i den virkelige verden”. Det er nemmere at lyve, fortie og forskønne, når man netdater, i forhold til hvis man står overfor hinanden ”ansigt til ansigt”.
Derfor så tænker jeg, at det måske er derfor, det er let for jer at skrive om sex, når I skriver sammen på nettet. Har du mon tænkt på det? Så længe, du har det godt med det I skriver til hinanden og ikke føler dig presset til noget, så kan det jo være en tryg måde at få snakket om de ting på... Hvis du derimod føler at du af og til kommer til at skrive/ gøre mere, end du har lyst til, så tror jeg, du skal tænke over, hvordan du passer på dig selv og får "hevet i nødbremsen."
Derfor så er det ikke så nemt, at fortælle dig om det er godt eller skidt, at du har en kæreste på nettet. Det ville nok være lidt lettere, hvis jeg kunne tale med dig i telefonen. Som du kan se, så er der mange spørgsmål, det ville være godt, at få dit svar på og derfor så tænker jeg, at du måske kunne ringe herind til BørneTelefonen og fortælle en rådgiver lidt mere om, hvad der sker mellem dig og din net kæreste? Det er mange gange nemmere, at forklare i en telefon, tror du kunne det? Det er gratis at ringe på 116 111 og du kan være anonym.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.