Brev
Er det forkerte
Hey.
Jeg har et lille “problem” eller en form for dilemma jeg gerne vil have en svar på…
det er sådan at jeg måske er begyndt at kunne lide en dreng lidt,
det er første gang og jeg bliver glad hver gang jeg tænker på ham:-)
der er bare det problem at han har en kæreste.
De er kærester on and off, dog mest pga pigen. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at komme lidt “tættere” på ham men jeg vil ikke splitte deres forhold ad,
jeg går i klasse med dem begge to, og det er ikke rigtig fordi jeg har et forhold til pigen som sådan og at jeg snakker med hende men jeg ville bare virkelig have det dårligt med det, hvis det blev min skyld at de slog op.
Jeg har aldrig fortalt at jeg kunne lide ham og han ved det heller ikke, han kommer heller ikke til at vide det før jeg en dag ved at det er 100% forbi med dem hvis det kommer til at ske.
What to do?
Hilsen N:-)
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Hvor er det dejligt for dig, at du for første gang har følelser for en dreng og bliver glad når du tænker på ham. At han så har en kæreste on and off, kan føles rigtig irriterende.
Men hvor er du en betænksom pige, der gerne vil sikre, du ikke ødelægger noget i deres forhold. Det synes jeg er fint tænkt, men samtidig kan du jo ikke gøre for at du har følelser for ham og det kan godt lyde som om det forhold han er i nu, måske ikke vil holde for evigt.
Kunne man forestille sig, at du kunne komme tættere på ham uden at påvirke deres forhold? Måske ville han også synes det er dejligt at komme tættere på dig, hvis i hygger jer når I er sammen og kunne få et godt venskab først og fremmest. Det tænker jeg kunne være udgangspunktet, så ved man jo aldrig hvad der kan ske i fremtiden?
Du kan måske sørge for at komme i gruppe med ham, når I har gruppearbejde? Spørge ham om noget med skolearbejdet, eller måske prøve at sende ham et smil, når I får øjenkontakt. Det kan være måder at komme lidt tættere på ham. Eller hvis du ved hvad han interesserer sig for, så måske spørge ind til dette eller måske høre hvad han skal i juleferien? Du behøver jo ikke fortælle ham, du godt kan lide ham, men måske bare sådan snakke med ham på vennemåden. Herved kan du lære ham lidt bedre at kende, og så må fremtiden vise, hvad der sker.
Held og lykke med det
Venlig hilsen
Børnetelefonen