Brev
Er det forkert?
Hej jeg er en pige på 14 år.
Min bedste venindes kæreste slog op med hende for snart 1 måned siden, og siden har jeg skrevet en del med ham. Han fortalte mig at en af grundene til han slog op med hende, var at han kunne lide mig.
Vi kyssede til en fest 1 uge efter de slog op, og det ved jeg var rigtig forkert, men da jeg talte med min veninde om det sagde hun også at hun havde kysset med 2 af de drenge jeg havde talt rigtig meget om, og som jeg havde haft lidt kørende med.
Vi blev hurtigt gode venner igen, men problemet er at jeg er blevet VIRKELIG forelsket i hendes eks-kæreste. Hun har det specielt ikke særligt godt med det, og vil helst ikke se på mig eller tale med mig før jeg har droppet ham fuldstændig. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, hun betyder rigtig meget for mig, men jeg er SÅ forelsket i ham, og han har også sagt til mig at han også er rigtig vild med mig.
Min mor fortalte mig også tidligere idag at det er rigtig dårlig stil at begynde at have noget med sin venindes eks kæreste, veninders eks er bare et nogo sagde hun.
De fleste af mine andre veninder fortæller mig at de godt kan forstå min veninde, men også mig, da det ikke er noget jeg selv kan gøre for på den måde, jeg kan ikke selv bestemme over mine følelser.
håber i kan hjælpe
Hilsen en forvirret pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årige pige.
Jeg kan godt forstå at du er forvirret.
Som du selv skriver, så kan man jo aldrig selv vælge hvem man pludselig bliver forelsket i. For det er jo netop det som er ved forelskelser – at man kan føle at følelserne løber løbsk og fornuften bliver sat til side.
Det er dit valg og kun dig der kan beslutte, hvad du skal gøre, men jeg synes, at du skal overveje hvad der ville ske, hvis du bliver kærester med din venindes eks-kæreste.
Ville det koste dig venskabet med din bedste veninde? Og i så fald er det så det værd at miste en bedste veninde?  Og det egentlig ok for dig, at din veninde sætter et ultimatum op overfor dig? Ville det være muligt at snakke om det med din veninde? Det lyder nemlig til, at hun er færdig med ham og har gang i andre? Og har I aftaler om ikke at blive kæreste med hinandens eks? I har jo begge været inde over hinandens fyre enten eks elle nogen, der var noget i gang med... Nogen veninder har de aftaler og andre har ikke. Hvordan mon det er mellem jer to? Må ma gå efter en eks, og hvor lang tid skal der gå inden det er ok? Det kunne være godt, at I fik talt om det, hvis det er muligt.
Det er i hvert fald vigtigt, at I får afklaret det mellem jer to, så du bedre ved, hvad der er bedst at gøre. Ellers kan det jo ske, at hvis du går efter din forelskelse (hendes eks) og det ikke går alligevel, og din veninde vender dig ryggen, så bliver du måske dobbelt ramt...
Hvis du vælger din veninde så vil det nok være nemmest at stoppe kontakten til ham drengen og så må du betragte din forelskelse i hendes eks-kæreste, som en ikke mulighed pga. venskabet og derved nok opleve det som en kærestesorg.
Kærestesorg er hårdt, og det tager tid og omsorg for sig selv at komme sig over tabte drømme
Jeg ved også godt at det ikke er særligt opmuntrende, men hvis du vælger det, så kan du tænke på, at forelskelse nok vil gå over med tiden og til sidst blot være et kært minde, om en dejlig dreng som du kendte engang.
Hvis du vælger ham fyren, så må du jo prøve at tale med din veninde om situationen igen, og finde en måde hvor hun kan leve med at du bliver kærester med hendes eks-kæreste.
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Ellers er du velkommen til at ringe eller skrive til børnetelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen