Brev
Er der noget galt med mig?
Hej.
Det her er nok ikke noget i hører tit, jeg har et lille problem som jeg ikke forstår og så tænkte jeg i måske vidste noget om det.
Når “normale” mennesker er forelskede kan de slet ikke stoppe med at kigge på f.eks. billeder af vedkomne, men når jeg er forelsket kan jeg slet ikke få mig selv til at kigge på billedet?
Det er som om min hjerne siger, hun er for god til dig osv.
Jeg er virkelig ved at være træt af det da det lidt ødelægger det at være forelsket.
Lige for tiden har jeg en flirt, og jeg syntes virkelig hun er noget af det smukkeste jeg har set, men jeg kan slet ikke få mig selv til at se på billeder af hende.
Håber i kan hjælpe!
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Jeg synes, du lyder helt normal. Der er nemlig rigtig mange af os, der kender følelsen af, at vores hjerne fortæller os ting, som ikke har hold i virkeligheden. Den kan fx få os til at frygte noget, sige at vi ikke er gode nok, eller at vi nok ikke kan klare forskellige opgaver. Listen er lang, men en ting er sikkert: Tanker er tanker og ikke virkeligheden.
Derfor må vi øve os i at vende disse tanker, og du er allerede godt i gang ved at være opmærksom på, hvad der sker, nemlig at du ikke giver dig selv lov til at se på billeder af pigen, du er glad for.
Jeg vil foreslå en selvværdsøvelse, for du er god nok, lige præcis som du er. Du har værdi, og du skal give dig selv lov til at nyde at se på billederne af den smukke pige og nyde jeres flirt. Jeg vil foreslå, du øver dig i sætningen: Jeg er god nok, som jeg er og så siger den sætning indeni dig selv, hver gang de mørke tanker melder sig.
I forhold til at se på billederne, så start måske med at vælge et billede af pigen, som du giver dig selv lov til at kigge på, og så et par dage efter måske to billeder. Så du langsomt vænner dig og din hjerne til, at det er faktisk ok. Det tager tid at vende en dårlig vane til en god, men du er allerede godt på vej ved at være opmærksom og række ud efter et par råd.
Kærlig hilsen BørneTelefonen