Brev
Er 14 år og har ikke fået mit første kys hjælp🙏🏻
Kære dig der læser dette brev jeg er en 15 årig pige der har en kæreste.men vi har aldrig kysset vi har været kærester i et par måneder men vil gerne kysse ham men ved ikke hvordan hjælp.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige.
Mange tak for dit brev, jeg vil prøve at svare og hjælpe dig bedst muligt, så du kan få et godt og mindeværdigt første kys.
Du skal vide, at der er mange på din alder, der ikke har kysset med nogen før og at det er helt normalt. Det er også helt normalt, at man gerne vil prøve at kysse, når man har en sød kæreste og har været sammen et stykke tid. For nogle betyder det første kys rigtig meget og andre skal bare have det ‘overstået’. Jeg synes, at jeg kan fornemme, at det betyder noget for dig – og det kan jeg sagtens forstå.
Inde på Børnetelefonen.dk er der en guide “Kysseskolen”, hvor der er gode råd. Der står blandt andet, at det er en god ide, at give sig god tid og at man kan prøve, at kysse på kinden først, for at se, hvordan din kæreste reagerer og om han har lyst til mere. Jeg vedhæfter et link her; https://bornetelefonen.dk/kaerlighed/
Jeg kom også til at tænke på, om du har snakket med din kæreste om at kysse. Det kunne være, at det gjorde det nemmere, hvis han vidste, hvordan du havde det. Du kunne også blot skrive en sød sms til ham, fx at du har gået og tænkt på ham og at du faktisk har lyst til at kysse med ham? Hvad tænker du om det, kunne det være en mulighed? På den måde, at du også se, hvad han svare og hvad han går og tænker.
Nu ved jeg ikke, hvordan du forestiller dig, at det første kys skal være. Men måske har du nogle forestillinger. Det kan være, at det skal være hjemme ved en af jer. Hvor I er alene og kunne høre noget godt musik imens? Det kunne også være, at du kender et sted, hvor du har lyst til det. Selvom man prøver at ‘planlægge’ det lidt, kan det sagtens være, at det bliver anderledes. Bare så du er forberedt på, at ikke er sikker, at det forløber helt som du ønsker.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Og så vil jeg håbe, at dit første kys bliver dejligt for dig. Husk, at øvelse gør mester til alt – også når det handler om at kysse. Så selvom det første kys måske ikke bliver det bedste i verden, så kan man øve sig og blive bedre 🙂
Kærlig hilsen og knus fra BørneTelefonen