Brev
Er 13 og er bange for jeg er gravid. Har så ondt i underlivet
Hej 😉
Jeg er en pige på 13 år som virkelig elsker min kæreste (13 år)
vi var sammen og vi puttede lidt. Jeg havde leggnins på og han havde bukser på. Vi lå ovenpå hinanden men havde ikke sex (fordi jeg er meget imod sex uden kondom) bagefter fik han udløsning.
Men kan han have haft det imens og kan det godt være kommet op hvis jeg har lagt ovenpå ham? Jeg plejer at skulle have min menstruation nu men har ikke fået den endnu.
Jeg har ondt i underlivet og tisser 2 stråler. Ved ikke om det har noget at sige. Når jeg er på toilet og skal tørre mig gør det ondt og killer på samme tid. Men er så mega bange for jeg er gravid!!!!!
Og har virkelig ikke lyst til at snakke med min mor om det for vil ikke have nogen skal vide det. For jeg er “kun” 13 år og har ikke haft sex
Please hjælp mig jeg er så nervøs.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev til brevkassen. Hvor er det dejligt at høre, at du har en kæreste som du elsker. Jeg vil først fortælle, at når jeg læser, at du og din kæreste har ligget ovenpå hinanden og du har haft leggings på, så er det ikke muligt, at du kan være gravid. Du skriver, at han fik udløsning bagefter. For at blive gravid skal sæden fra manden være inden i kvinden, og det skal op i skeden for at have en mulighed for graviditet. Når du har leggings på, og hans tissemand på intet tidspunkt er inden i dig, så kan du ikke blive gravid. Der skal sæd til, hvis han eller du har rørt ved sæden og ført det op i dig, kan der være risiko - men det er jo ikke det, du fortæller.
Hvis du er bekymret for at være gravid, kan det være en idé med en graviditetstest. Testen kan måske hjælpe dig og din kæreste med at være mere sikre på, at du ikke er gravid. Testen kan give et sikre svar end det jeg kan give dig. En graviditetstest kan købes i de fleste supermarkeder (de hænger for det meste helt oppe ved kassen), på nogle tankstationer eller de kan købes på apoteket. Inde i æsken er der en beskrivelse af, hvordan du gør. Vil det være en hjælp?
Du skriver ikke i dit brev om det er noget dig og din kæreste har talt om? Jeg tænker på om det mon kan være rart for dig, at tage testen sammen med din kæreste så I er sammen om det og du ikke står alene med det?
Du er i mod sex uden kondom og det er rigtigt godt tænkt af dig! Jeg bliver i tvivl om det betyder, at din kæreste og dig har sex når I har kondomer? Grunden til jeg spøger om det er, at nogle gange når man har haft sex kan man som pige få nogle bakterier i underlivet og det kan gør, at man får urinvejsinfektion, måske det kan være derfor, at du har ondt? Man kan undgå det ved at gå på toilet og tisse efter man har haft sex. Jeg skriver det ikke for at skræmme dig, der er ikke noget farligt i det. Det skal bare tjekkes ved lægen så du kan få noget medicin som fjerner det. Du skriver i dit brev, at du ikke har lyst til at tale med din mor om det, men jeg tænker det kan være rart for dig, at have hende med til lægen. Urinvejsinfektion kan man også få hvis man har siddet på noget der er koldt, det kan fx være en sten, en bænk eller, hvis man har været ud og bade og er blevet koldt.
Det smerter du beskriver kunne godt tyde på, at du har fået det man også kalder blærebetændelse (urinvejsinfektion) Hvis du ikke vil tale med din mor om det andet med graviditet, kan du sige, at du har ondt når du tisser, måske fordi du har siddet et sted der var koldt – hvad tænker du mon om det? HVis det er en blærebetændelse, er det vigtigt at du får medicin der kan bekæmpe det, så det ikke bliver værre. Derfor vil jeg sige, at det skal/bør du gå til lægen med eller ringe til lægevagten idag, så du kan komme i behandling.
Jeg håber mit svar til dig har fjernet noget af din nervøsitet og at du roligt kan gå til lægen. Hvis du har brug for at tale noget mere om det er du velkommen til at skrive herind igen, SMS'e, chatte eller ringe til os på BørneTelefonen 116111.
Mange hilsner og kram fra BørneTelefonen.