Brev
En sød pige
Hej,
jeg er en dreng på 13 år som er forælsket i en pige fra min parle-klasse.
Hun er sød og ser godt ud, men jeg snakker sjældent med hende i skolen, hun er med i “den seje pigegruppe” hvis man kan kalde det sådan.
Jeg snapper tit med hende (skriver med hende på snapchat) og derfor tror de andre piger fra hendes “pigegruppe” at jeg er forælsket i hende, men bliver hved med at sige: at det er jeg ikke.
Hvordan skal jeg sige til hende at jeg godt kan lide hende? Og hvis hun nu siger det videre det til pigegruppen? Så hved hele årgangen det pludseligt.
Plz giv mig et råd / flere råd.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årige
Det lyder dejligt, at du er forelsket i en sød pige. Det lyder også hyggeligt med jeres snappen og chatten.
Måske kan du sende en sød besked til hende? Fortælle, at du synes hun er sød. Når hun så svarer, kan du nok fornemme, om hun også syntes, du er sød.
Det kunne også være, at du hellere vil spørge hende, om hun er forelsket i nogen. Det kan give dig en ide om, hun kunne være interesseret i dig eller en anden.
Hvis du hellere vil være lidt mere sikker, inden du skriver til hende, så kan du også få en god ven til at spørge hende, hvad hun synes om dig. Det vil også kunne give dig en fornemmelse for, om hun er interessert i dig.
De seje veninder har vist gættet, at du er forelsket. Alligevel kan jeg godt forstå, at det er irriterende, når de går og siger det. Næste gang de gør det, kunne du prøve at svar lidt igen. Du kunne fx sige: Hvorfor er I så interesseret i, hvem jeg er forelsket i? eller ...Og hvad så, hvis jeg var -  er I så misundelige?. Hvis du siger det med et stort smil, vil de sikkert synes, du er ret modig.
Det er rigtigt, at pigens veninder og andre fra årgangen nok vil finde ud af det, hvis du fortæller pigen, at du er forelsket i hende. Men i kærlighed må man tage nogle chancer. Og nu I snapper og chatter sammen, syntes pigen nok allerede, at du er interessant.
Så mit bedste råd vil være bare at gøre det. For det meste er det tankerne, som er de ”værste”. Når du først har gjort det, vil du sikkert føle dig lettet og måske tænke: Var det bare det…
Rigtig god fornøjelse og de bedste tanker fra Børnetelefonen