Brev
En ny slags forelskelse
Hej bb jeg er en pige på 19 år.
Jeg har en vane med at blive forelsket meget hurtigt, og det har jeg prøvet mange gange, jeg bliver mest forelsket i halv kendte personer, som forskellige youtubers. Og nu er jeg så blevet virkelig meget forelsket i en dansk youtuber, men det er på en anden måde, end det jeg har oplevet før, det er som om at jeg ikke kan andet, end at tænke på ham og om hvad han laver, mens jeg går i skole.
Det føles for første gang ægte. Følelserne for ham er så virkelige at jeg ikke kan beskrive dem, jeg kan ikke fortælle det til nogen, for jeg tror ikke at de ville kunne forstå det.
Jeg har mødt ham en gang, og der voksede følelserne for ham for alvor, og jeg skal møde ham senere i år. Og jeg har virkelig lyst til at fortælle ham, om de følelser jeg har for ham men jeg er bange for at han vil sige, at han ikke har de samme følelser for mig da jeg jo for ham, bare er en pige der godt kan lide hans videoer,
Men jeg har bare virkelig store følelser for ham, og jeg kender ham en del i gennem hans videoer, men jeg ved jo ikke så meget privat om ham, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for han betyder virkelig meget for mig, og jeg vil gøre alt for ham.
Skal jeg fortælle ham om mine følelser for ham eller hvad skal jeg gøre, kan I hjælpe mig?
Pige, 19 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 19 år
Tusind tak for dit brev. Forelskelse er en følelse, som kan være svær at kontrollere. Man bestemmer jo ikke selv, hvem man bliver forelsket i - for det sker bare. Forelskelse kan være rigtig dejlig, men også forfærdelig, hvis man ikke kan få den, man er forelsket i.
Masser af unge piger og drenge (og også voksne for den sags skyld) bliver forelskede i kendte personer. De kendte fylder meget i medierne, og vi føler, at vi på en måde kommer til at kende dem rigtig godt, når vi kan følge med i deres liv og komme så tæt på dem gennem de sociale medier. Det er ikke så underligt, at man kan falde pladask for en kendt på den måde.
Men når det er sagt, så skal man huske på, at mange af de her youtubere præsenterer sig selv i en iscenesat verden, hvor de kun viser det, der er interessant for deres følgere (og sponserer). Det er sjældent personen bag den "offentlige person", man lærer at kende. Og som du også selv skriver, så ved du ikke så meget om ham privat.
Når man er vild med eller betaget af en person, kan det fylde rigtig meget i ens tanker. Og du har måske endda gjort dig mange forestillinger om, hvordan det vil være at være kærester med ham youtuberen? Sådanne dagdrømme kan være rigtig skønne. Og der er slet ingen grund til at stoppe med dem.
Om du til gengæld skal handle på din forelskelse er et andet spørgsmål.
På den ene side, er der slet ikke noget forkert i at fortælle ham, hvordan du har det. I kærlighed må man tage chancer. Men lige nu kender du ham ikke så godt - og du har måske brug for at lære ham bedre at kende, før du kan vurdere, om dine følelser også holder i "virkeligheden"? Du har mødt ham en gang - og skal snart møde ham igen. Nu ved jeg ikke, hvordan I skal mødes, men det kunne jo være at det kunne være starten på, at I lærer hinanden lidt at kende. Du kunne fx som en start bare få en snak med ham. Så han får øje på dig, og så det er nemmere at kontakte ham igen?
Hvis ikke det lykkes dig at lære ham bedre at kende, så kan du gøre dig nogle tanker om, hvad der er ved ham her youtuberen, som gør, at du er så forelsket i ham? Ved at finde frem til det specielle ved ham, kan du begynde at lede efter samme værdier og egenskaber i drengene i din omgangskreds. På den måde finder du nok en dreng derude, som du kan blive lige så forelsket i. Og så vil du helt sikkert opleve, at den intensive forelskelse i youtuberen forsvinder...
Held og lykke med kærligheden.
Kærlig hilsen BørneTelefonen