Brev
En fyr på 15
Hej brevkasse,
Jeg er en fyr på 15 år, jeg startede i den her ny klasse i en anden skole for snart et halvt år siden (jeg går nu i niende). Jeg kender endnu ikke alle fra min nye klasse så godt, men hovedsagen er, at der er den her pige som jeg godt kan lide.
Vi taler ikke så ofte sammen, mest når vi er i samme gruppe i et fag. Når jeg taler med hende bliver jeg varm og glad, det samme sker når jeg bare er tæt på hende. Vi får nogle gange øjenkontakt i klassen, og holder den i nogle sekunder. Jeg har hørt at det ville være en god idé at smile til hende når det sker, men det lader ikke til at hjælpe ud over at hun smiler tilbage.
Jeg har prøvet at komme til at tale mere med hende, men det er ikke lykkedes endnu da jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal starte en samtale med hende.
Det er en klasse hvor alle taler med alle, men alligevel er der meget stor gruppering mellem drenge og piger. Så jeg har ingen chance for at tale med hende alene, som jeg helst vil da eg er meget genert.
Og, så kender jeg hende ikke så godt, jeg ved kun at hun har nogle yngre søskende, og at hun også selv er en smule genert. Jeg har prøvet at finde ud af om vi har nogle fælles interesser, men der kommer min manglende viden om hende i vejen.
Så jeg vil gerne bede om råd til hvordan jeg kan starte en samtale med hende, uden at det bliver for grænseoverskridende for både mig og hende. Og så muligvis hvordan jeg kan fortælle hende at jeg har følelser for hende (over nettet eller fysisk)
Med venlig hilsen en fyr på 15
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Mange tak for dit fine brev om, hvordan du får kontakt med den søde pige fra klassen. Jeg vil gerne prøve, at give dig nogle råd til hvad du kan gøre.
Jeg synes, at det lyder rigtig godt, at du smiler til hende når I får øjenkontakt. Det er positivt, at hun smiler tilbage til dig. Du har endda prøvet en masse gode ting og tricks. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært - især hvis du og hun er generte.
Det er en rigtig god idé at prøve at komme til at tale lidt med hende. Det lyder til, at I nogle gange taler lidt sammen, når I har gruppearbejde. Måske kan du bruge det til at lære hende lidt at kende. Du kan spørge hende, hvad hun laver i sin fritid, eller hvilken slags musik hun kan lide. Det at du spørger ind til hende, vil vise hende, at du har interesse i at lære hende bedre at kende.
Du kan også prøve at give hende et lille kompliment. Det kan være, hvis hun er blevet klippet, eller hvis hun har noget pænt eller nyt tøj på. Det vil vise hende, at du lægger mærke til hende i hverdagen. En anden mulighed er at skrive til hende på Facebook, messenger, snapchat eller andet. Du kan starte med at spørge, om hun ved hvad I har for af lektier til et bestemt fag eller om noget andet med skolen. Hvis hun svarer tilbage, kan det måske åbne for en lille chat, hvor du fx spørger til, hvad hun skal lave i weekenden, eller hvad hun laver i sin fritid.
Husk også at smile og sig "hej", når du ser hende udenfor skolen eller om morgenen i klassen.
Du kan også overveje at tale med nogen, der kender dig godt, om hvordan du bedst kan få kontakt. Måske kunne du tale med en sød voksen, en bror eller søster, eller en ven/veninde om dine følelser for hende fra klassen. Måske kan de give flere gode råd, om hvad du kan gøre - og fortæller lidt om, hvad de tror vil virke for dig. Det kan også være, at der er én fra klassen, der kan hjælpe dig med at komme i kontakt med hende?
Jeg ønsker dig rigtig meget held og lykke med at afprøve nogle af rådene. Jeg tror på, du kan finde en måde at få taget kontakt til hende! Du lyder som en rigtig sød og betænksom fyr, som hun vil være heldig at få snakket mere med.
Varme hilsner fra BørneTelefonen.