Brev
En dreng fra klassen
Jeg er forelsket i en dreng fra min klasse, jeg er ikke sikker på at han ved for jeg skrev det mere indirekte, og jeg er bange for at jeg ødelagde vores venskab,
hvordan kan jeg finde ud af om han ved det? Og hvordan får jeg rettet op på vores venskab igen?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Du fortæller ikke så meget om hvordan jeres venskab er og om han har reageret efter du indirekte har fortalt ham, at du er forelsket i ham?
Jeg har forskellige tanker om og ideer til, hvordan du kan forholde dig til, at du er forelsket i ham.
At blive forelsket er ikke noget man selv kan styre. Det kan godt være lidt svært, når man ikke ved om den anden har de samme følelser som en selv.
Jeg tænker dog, at en god ven kan tage det som et stort kompliment, at du er blevet forelsket i lige netop ham. Du kender ham og er ikke blevet forelsket i ham fordi han ser godt ud eller du synes han virker spændende. Måske kan det hjælpe dig, hvis du prøver at vende den om. Hvordan du selv ville reagere hvis du fik at vide, at din gode ven var forelsket i dig? Ville det ikke være ok selvom du ikke var forelsket i ham?
Jeg kan godt forstå, at jeres venskab betyder meget for dig og du gerne vil bevare det. Men måske kan det være svært at finde ud af, om han ved du er forelsket i ham, hvis du ikke vil fortælle det til ham eller andre.
Måske kan han mærke, at du er mere glad for ham end en "almindelig" ven. Hvis I er rigtig gode venner, kan du fortælle eller skrive til ham, at du er blevet forelsket i/vild med ham. Du kan sige til ham, at jeres venskab betyder meget for dig, så hvis han ikke har det på samme måde, håber du I fortsat kan være venner. Jeg ved godt det kræver mod, men jeg tænker, du allerede har taget det første skridt ved indirekte at fortælle ham, at du er forelsket i ham. Hvem ved - det kan jo være han har det på samme måde, men ikke tør sige noget.
Du kan også helt lade være med at gøre noget og være som du plejer over for ham. Jeres venskab er jo vigtig lige meget hvad der sker. Jeg tænker, at I nok kommer til at finde ud af om I to skal være venner eller kærester og du måske kan have tillid til, at jeres venskab er så godt, at I kan være ærlige overfor hinanden uden det ødelægger jeres venskab.
Jeg håber du kan bruge mine tanker og ideer til at mærke efter, hvad der er rigtig for dig at gøre.
Kærlig hilsen BørneTelefonen