Efterskole forhold

Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen

Hej BB

Min kæreste skal på efterskole, og det bliver nok lidt hårdt ikke at se hinanden så meget. Jeg har læst at det er UTROLIGT svært at holde et forhold på efterskole, da der er så mange nye mennesker og man ikke ser hinanden særlig tit.

Jeg vil ikke ødelægge hendes år og være den desperate kæreste, der vil have hende hjemme hver weekend. Der sker jo også en masse sjove ting på efterskole, og hvis hun hele tiden er hjemme så går hun glip af meget…

Mit spørgsmål er så:
Kan det virkelig fungere med et forhold på efterskole?

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 16 år,

Det lyder som om, at du er meget glad for hende, hvilket jo er helt fantastisk.

Du har gjort dig rigtig mange overvejelser omkring det, at hun nu skal på efterskole. Jeg kan godt forstå dine tanker omkring det. For som du selv skriver, kan det være rigtig hårdt ikke at se hinanden så meget. MEN! Jeg tænker, at når du er så glad for hende, synes jeg ikke, at du skal give slip på hende. Du er nemlig meget opmærksom på, at hun skal have et godt år på efterskolen. Det er et rigtig godt grundlag at bygge et forhold på.

Jeg synes, at I skal tage en snak om det. Fortæl hende dine tanker og bekymringer omkring jeres forhold, når hun skal på efterskole. Det kan jo være at hun går med de samme. Tal om hvordan I hver især tænker, at I kan holde forholdet ved lige, mens hun er på efterskole. Skal I ringe og sige godmorgen og godnat hverdag? Sende billeder af jeres dag, sådan så I føler, at I stadig er en del af hinandens hverdag? Eller er det fint med en samtale om dagen eller kommer det til at fylde for meget for hende på efterskolen og for dig, som nok også har gang i andre ting?

I kan jo aftale at prøve det af i nogle måneder, og så tale om, hvordan I syntes det går.

Jeg synes virkelig, at du lyder som en god og forstående kæreste, som også sætter sig ind i hendes situation. Som du selv skriver, kommer der sikkert til at rigtig mange sjove ting i weekenderne. Og det er jo en del af efterskolelivet. Så det er vigtigt, at du giver hende plads til det, sådan så hun ikke føler dårlig samvittighed over ikke at være hjemme hver weekend.

Selvfølgelig bliver jeres forhold nok anerledes end det er lige nu. Men det lyder til, at du er meget glad for hende. Så måske er det værd at give en chance?

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.