Brev
Efterskole forhold
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen
Hej BB
Min kæreste skal på efterskole, og det bliver nok lidt hårdt ikke at se hinanden så meget. Jeg har læst at det er UTROLIGT svært at holde et forhold på efterskole, da der er så mange nye mennesker og man ikke ser hinanden særlig tit.
Jeg vil ikke ødelægge hendes år og være den desperate kæreste, der vil have hende hjemme hver weekend. Der sker jo også en masse sjove ting på efterskole, og hvis hun hele tiden er hjemme så går hun glip af meget…
Mit spørgsmål er så:
Kan det virkelig fungere med et forhold på efterskole?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 16 år,
Det lyder som om, at du er meget glad for hende, hvilket jo er helt fantastisk.
Du har gjort dig rigtig mange overvejelser omkring det, at hun nu skal på efterskole. Jeg kan godt forstå dine tanker omkring det. For som du selv skriver, kan det være rigtig hårdt ikke at se hinanden så meget. MEN! Jeg tænker, at når du er så glad for hende, synes jeg ikke, at du skal give slip på hende. Du er nemlig meget opmærksom på, at hun skal have et godt år på efterskolen. Det er et rigtig godt grundlag at bygge et forhold på.
Jeg synes, at I skal tage en snak om det. Fortæl hende dine tanker og bekymringer omkring jeres forhold, når hun skal på efterskole. Det kan jo være at hun går med de samme. Tal om hvordan I hver især tænker, at I kan holde forholdet ved lige, mens hun er på efterskole. Skal I ringe og sige godmorgen og godnat hverdag? Sende billeder af jeres dag, sådan så I føler, at I stadig er en del af hinandens hverdag? Eller er det fint med en samtale om dagen eller kommer det til at fylde for meget for hende på efterskolen og for dig, som nok også har gang i andre ting?
I kan jo aftale at prøve det af i nogle måneder, og så tale om, hvordan I syntes det går.
Jeg synes virkelig, at du lyder som en god og forstående kæreste, som også sætter sig ind i hendes situation. Som du selv skriver, kommer der sikkert til at rigtig mange sjove ting i weekenderne. Og det er jo en del af efterskolelivet. Så det er vigtigt, at du giver hende plads til det, sådan så hun ikke føler dårlig samvittighed over ikke at være hjemme hver weekend.
Selvfølgelig bliver jeres forhold nok anerledes end det er lige nu. Men det lyder til, at du er meget glad for hende. Så måske er det værd at give en chance?
Kærlig hilsen
BørneTelefonen