Brev
Hvordan finder jeg mig en fyr?
Hej Brevkasse
Jeg vil gerne dele mine tanker om at finde en kæreste. Jeg føler mig lidt forvirret over, hvordan man egentlig får en kæreste. Når jeg endelig finder den rette fyr og føler mig klar til at udforske det seksuelle, så ved jeg ærligt talt ikke, hvordan man starter den slags samtale eller stemning. Det virker både spændende og skræmmende på samme tid.
Men alså på samme måde vil jeg gerne prøve det seksuelle af men er også lidt på en måde bange for hvis jeg fx mødte en til en fest eller skulle mødes med en fyr, hvad han så ville gøre ved mig, jeg er så enormt bange for at blive voldtaget, alså så det sagt…
Men vil jo gerne mødes med en fyr og også prøve det seksuelle, men er sku lidt bange og ved ingengang hvor jeg skulle finde en fyr hvis det er..
Og på samme tid så ville jeg også være så flov over for mine forældre hvis jeg fandt mig en kæreste.
For føler på en måde det sådan er
(Uu hvor de søde, den første kæreste, husk at passe på hinanden, ej hvor i søde i to)
Sådan hvis i/du forstår..
Sådan noget kan jeg slet ikk klare, alså.
Og det andet er også at jeg falder nemt for fyre jeg fx ser i byen eller når jeg er på ferie, der er i sådan 20-30 års alderen, for de fyre på min alder siger mig vitterligt intet..
Så alså der bare så meget jeg er i tvivl om…
Hvad synes i/du?
Og hvordan finder jeg en fyr….
Kærlige hilsner pige på 16
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Tak for dit brev. Det er mega godt, at du skriver ind til BørneTelefonen når du bliver i tvivl om hvordan man nu egentlig lige gør…
Du skriver i dit brev, at du gerne vil finde en fyr. En kæreste. Men at du ikke helt ved hvordan man egentlig finder én, som man kan blive kærester med. Du skriver også, at du ikke ved hvordan man så ligger op til seksuelle ting eller en seksuel stemning. Lad os starte her!
At ligge op til nærvær, kys og sex…
Det kan godt være lidt svært, eller måske nærmere føles lidt akavet, når man skal tage det første skridt med en fyr. Man skal samle lidt mod til sig, men et første skridt behøver ikke være mere end at tage den anden i hånden. Det viser, at man gerne vil være i berøring.
En anden måde at vise, at man gerne vil være fysisk med en fyr kan være at fortælle ham det. Fx sige, at man synes han er virkelig sød og dejlig. At du har lyst til at kysse ham. Om du må det? Jeg kan godt forstå, hvis du synes det kan være grænseoverskridende, men på den måde er der ingen misforståelser.
Hvis du synes det er lidt for meget at sige det, eller tage ham i hånden, så kunne du fx skrive det på en besked til ham. Måske I har været sammen en dag og du har haft lyst, men ikke helt har turde. Du kunne fx skrive “Hey. Tak for i dag. Det var virkelig dejligt at være sammen med dig. Jeg havde virkelig lyst til at kysse dig”. Så har du skudt bolden videre og måske han skriver tilbage, at det havde han også lyst til. Og så er det måske ikke så akavet næste gang.
Hvis man skal ligge op til sex har man i de fleste tilfælde kysset før. Eller man starter måske med at kysse. Man kunne fx, imens man kysser, røre ved hinanden på overkroppen. Bevæge hænderne ned af maven eller ryggen og fortsætte til buksekanten. På det her tidspunkt kunne man fx spørge “er det okay?” eller “har du lyst?”. På den måde er man sikker på, at man ikke overskrider nogens grænser. Hvilket også er vigtigt at sikre sig. Kan du mon se hvad jeg mener?
Spændende og skræmmende
Du skriver i dit brev, at det både er spændende og skræmmende. Det forstår jeg godt, at du synes. Alt nyt kan både være spændende og skræmmende. Spændende fordi det hele lyder måske sjovt eller rart og dejligt. Skræmmende fordi det er fremmed, fordi man ikke har prøvet det før.
Du skriver, at du er bange for at blive voldtaget hvis du møder en fyr til en fest. Det kan jeg godt sætte mig ind i. Måske du får tanker som;
Jeg vil gerne, men hvad hvis det bliver for meget og jeg siger stop. Vil han så stoppe? Eller hvis jeg ligger op til noget, men ikke er klar, forstår han det så?
Mit bedste råd til dig er at være sammen med en fyr du kender. I hvert fald første gang. Første gang man har sex er alt nyt, spændende og skræmmende. Hvordan gør man? Er det rart? Gør det ondt? Hvad kan man godt lide? Hvad kan man ikke lide? Man har brug for én, som man er tryg ved, som lytter og respektere ens grænser. Det kan man aller bedst med en som man kender i forvejen. Det kunne være én man synes er sød, fra skole eller fra arbejde.
Når man har været sammen med én som man er tryg ved og har eksperimentet med hvad man er til og ikke er til, så kan man sagtens finde én i byen eller et andet sted, som man er tiltrukket af.
Det er vigtigt, at du har dig selv med i det hele. At du siger nej hvis der er noget du ikke har lyst til. Og du skal vide, og huske på, at du ALTID må sige nej. Man må sige nej inden man har sex, man må sige nej til at have sex igen, man må endda sige nej imens man har sex. Og når du siger nej, skal akten stoppe med det samme.
Det er vigtigt at du ved det, at dine grænser skal respekteres og at du altid må sige fra, hvis noget bliver for meget.
Det er heldigvis de færreste der ikke acceptere et nej.
Forældre og kærester
Du skriver i dit brev, at du tror du bliver flov hvis dine forældre kommenterer på dig og din kæreste. Det kan jeg godt sætte mig ind i. Jeg tror det er meget normalt for forældre at komme med sådan nogen kommentarer. Men hvis du ikke har lyst til, at de skal sige sådan nogen ting, så kunne du måske fortælle dem det? Du kunne fx sige “jeg har fået en kæreste og han er mega sød. I må gerne sige hej til ham, men jeg gider ikke at I skal sige alt muligt om at vi er søde og nåår og sådan noget”. Måske de sagtens kan forstå det. Og så kan de jo sige alle de ting, når I ikke er der. Kunne det måske være en ide?
Hvor finder man en fyr?
Du skriver i dit brev, at du ikke ved hvor du skal finde en fyr. At du er mere til fyre som er 20-30 år.
Det er helt normalt, at man bliver tiltrukket af ældre. Det kan måske være en lidt større udfordring at møde en fyr på den alder. Måske du har et arbejde hvor der er en sød kollega? Man kan også møde fyre på dating apps som Tinder eller Happn. Men mit råd til dig er stadig, at du lærer fyren at kende inden I er sammen. Så du er tryg ved ham og kender ham.
Det blev et lidt langt svar. Men jeg håber, at du kan se hvad jeg mener. Og så håber jeg, at du finder en fyr, som du bliver tryg ved og som du kan være seksuel sammen med. Jeg håber, at det bliver en virkelig god oplevelse.
Hvis du har flere spørgsmål, eller har brug for at uddybe noget, så er du meget velkommen til at skrive igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111. Så er vi klar til at hjælpe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen