Droppet

Hej,

jeg er en pige på 17 år som går i gymnasiet. Jeg går i klasse med en dreng som jeg enormt godt kan lide, men han har det bare ikke på samme måde. Vi har efterhånden kysset og snakket til en del fester og så her for en uges tid siden tog jeg hjem til ham og vi havde sex. Han var min første og det gjorde enormt ondt. Det virkede som om at han blev enormt skuffet over oplevelsen. Jeg skrev til ham dagen efter for at prøve at lave en til aftale, men blev afvist.

Så her i går var jeg til en fest hvor han også havde sagt han ville komme. Han kom ikke og det endte med at jeg i beruset tilstand skrev nogle ting til ham over SMS som jeg fortryder ret meget nu. Jeg skrev en del ting, mest sådan noget med om han ikke kom til festen, og at jeg var alene hjemme om han ikke ville komme over osv. Senere til festen er der så en dreng som også går i vores klasse og er venner med ham der fortæller mig at ham jeg kan lide ikke orker mig og synes jeg er for påtrængende.

Jeg er rigtig ked af det nu og fortryder at jeg gik i seng med ham. Det var mig selv der foreslog at tage over til ham og det var mit eget valg, men kan ikke lade være med at føle mig lidt udnyttet. Jeg kunne enormt godt lide ham og det tror jeg også godt han vidste, men han ville bare have sex. Vi går jo i klasse sammen, så jeg skal se ham næsten hver dag og det synes jeg er hårdt. Jeg synes også det er lidt ydmygende fordi jeg ved at han har sagt en del ting om mig til drengene fra vores klasse og jeg fandt også ud af at han har sendt screenshots af nogle af de beskeder jeg har sendt til ham til nogle af drengene fra klassen.

Jeg er bare rigtig ked af det, og vi har lige haft ferie og jeg skal i skole i morgen og er rigtig bange, for at se ham og de andre drenge han har snakket med om mig. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det? Om jeg burde konfrontere ham og snakke med ham? Men ved ikke rigtigt hvad jeg så skulle sige? Jeg er bare så ked af det, og har svært ved at koncentrere mig og jeg føler mig så ydmyget og desperat.

Jeg har stadig følelser for ham og ved bare ikke hvordan jeg ligesom skal bearbejde dem og komme videre? Jeg har virkelig brug for et godt råd eller noget. Jeg kan overhovedet ikke snakke med min familie om sådan noget her og jeg har kun fortalt alt det her til en af mine veninder selvom jeg har to mere jeg plejer at betro mig til men kan næsten ikke holde ud at snakke med dem om det fordi jeg synes det er så pinligt at være blevet droppet på den måde og så stadig være så desperat efter ham som jeg var efter jeg blev droppet.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tusind tak for dit meget ærlige og fine brev. Du skriver så fint om, hvordan det er at være dig og de følelser og tanker du oplever lige nu. Jeg kan godt forstå, at det er svært, og at du tænker rigtig meget over, hvad der er sket og hvad der kommer til at ske.

Du fortæller om din forelskelse og fascination af en dreng fra din klasse, og om hvordan den forelskelse var med til at du havde lyst til at have sex med ham, efter at I igennem noget tid har talt og kysset til flere fester.

Det, at have sex første gang, kan gøre ret ondt og det tager også noget tid før man er helt tryg og afslappet omkring det. Jeg kan godt forstå, at du føler dig lidt udnyttet, netop fordi du havde tænkt at det betød meget mere for dig og det er svært at vide, hvad han har tænkt før og efter.

Samtidig så er forelskelse og kærlighed svære følelser både at styre og at navigere i. Derfor er det også svært at rådgive omkring. Noget af det, der virker for mange, er at fylde tankerne og dagene ud med nogle ting, som gør én glad.

Det kunne være at være sammen med dine veninder. Der skal gøres plads til at tale om de følelser du har, så tankerne ikke kommer til at fylde for meget inden i dig. Det hjælper faktisk ofte både at tale om det med andre og for nogle hjælper det også, at det er ok at være lidt ked af det i en periode. For det at føle sig droppet, kan såre en og så er det ok at give plads til de følelser der dukker op. Det kan være vrede, tristhed, at græde og derfor er det godt at have nogen som kan støtte en i at komme godt igennem.

Men det er også vigtigt at lave nogle andre gode ting for sig selv, som kan give lidt distance til de følelser og minde om, at der er masser af gode ting i livet. Det kan måske være en fest et sted, hvor I ved at de drenge fra jeres klasse ikke kommer. Det kan også bare være venindeforkælelse.

Men tal med din gode veninde om det, og vær ikke bekymret for at tale med de andre veninder. Brug dem som støtte og tryghed til at fjerne det fokus fra drengen og hans venner. Forelskelse er en svær ting, og føle sig droppet er slet ikke rart.

Du spørger, om du skal konfrontere og snakke med ham? Det er lidt svært for mig at give dig det rigtige svar... Men jeg tænker at det, at han viser dine sms'er til andre ikke er ok, og det heller ikke ok, at han bare lukker ned og kalder dig for påtrængende. Så på den måde kunne det måske være en idé at snakke med ham, om den måde du har oplevet det han har gjort og sagt. Måske var din første gang oplevelse ikke den bedste fordi det gjorde ondt, måske er han bekymret for, at du synes, at han ikke var så rar at være sammen med, at han ikke tog hensyn til, at det var første gang for dig? Måske vil den snak mellem jer to give jer begge ro, så I ikke skal gå og være bekymret for, at den anden siger noget -"spreder rygter", som sårer den anden mere. Jeg tænker, at det kun skal være en snak mellem jer to, så det ikke kommer andre og forstyrrer. Men tænk over, hvad dit mål og håb er for snakken med ham, er det at få talt det igennem eller et håb om, at I skal være kærester? Sørg for at være så afklaret som muligt omkring, hvad du gerne vil have at snakken hjælper med.

Hvis du ikke synes, det er det fedeste at skulle snakke med ham, kan det være en idé at skrive det i et brev. Det behøver ikke at være et du aflevere til ham, men et brev, hvor du får skrevet alt det ud, som 'kører' rundt i dine tanker og hjerte.

Og selvom det er svært at forstå lige nu, så er tiden også en vigtig del af det at komme igennem. Det kan føles som om, det aldrig bliver bedre, selvom det kan tage tid, så hjælper det at få snakket med nogen, og er tænker jeg, at dine veninder er gode for dig.

Håber dagene efter ferien er gået ok, og at du har kunnet bruge dine veninder som støtte og tryghed.

Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har lyst til at tale mere med en rådgiver om det. Det er gratis og anonymt og du kan ringe på 116111. Den er åben hver dag fra kl 11-23.

De kærligste kram fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.