Brev
Drenge, piger eller begge dele
Hej er 12 år og er dreng.
Mit problem er jeg ikke rigtigt ved om jeg er til drenge, piger eller begge dele.
Jeg har en sidde maker som er dreng og krammer tit ham fordi jeg for en følse. Som når man er forelsket i nogen. Han tænker bare det er som at vi er gode venner. Men jeg har det mere som om jeg kan li ham. Krammer også nogen gange min bedste ven men for ikkeikke den samme følse.
Så spørgsmålet er. Er jeg måske til drenge?
Er nemlig lidt forvirret, For har også haft en pige kæreste.
Håber jeg for svar. Tak
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12-årige dreng,
Det kan være svært at vide, hvordan man skal forstå sine følelser, så jeg kan godt forstå, hvis du er lidt forvirret.
Ud fra din beskrivelse så kunne det godt lyde som om, at du kan lide din sidemakker på måde, som er mere end venskabelig. Så måske er du til drenge, men det kan også godt være, at det bare er din sidemakker, som du har det sådan med - og altså ikke nødvendigvis andre drenge. Ofte vil folk gerne putte seksualitet i nogle bestemte kasser, f.eks. om man er hetroseksuel, homoseksuel eller biseksuel. Nogle gange er seksualiteten dog mere flydende, f.eks. at man ikke nødvendigvis generelt tænder på drenge, men alligevel bliver forelsket i en bestemt person, som så tilfældigvis er dreng. Andre gange skifter det måske igennem livet, hvad man tænder på.
Nu håber jeg ikke, at jeg gør dig mere forvirret. Min pointe er blot, at man ikke nødvendigvis behøver tage en beslutning om, hvorvidt man er til det ene eller til det andet. I stedet skal man bare mærke efter, om hvem man kan lide, og så tage den derfra. Derfor kan det selvfølgelig alligevel være meget rart at snakke med nogle, som forstår de her slags tanker, så du kan evt. tjekke denne rådgivning http://lgbtungdom.dk/radgivning/ungdomstelefonen/  ud.
Jeg håber, at mit svar gav lidt klarhed. Ellers er du meget velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen