Drenge og kærlighed

Hej Børnetelefonen.

Der er denne dreng i min klasse som er lidt underlig. Lad os kalde ham K. Vi er meget gode venner og jeg mistænker ham for at være vild med mig.

Jeg har set K være inde på en youtube video, hvor at navnet var “how to get a girlfriend, Works 100 procent” og han ved ikke at jeg har set det. Nogle gange må jeg også godt låne K’s mobil for at spille og så gik jeg engang ind på spil og der var utrolig mange kysseapps og alt muligt.

Han er også meget nærgående dvs at han godt kan lide at sidde ved siden af mig, kilde mig, kigge flirtende på mig, snakke om mig og lign ting.

Jeg har spurgt ham om han er vild med mig, men han siger at det er han ikke. Men når han skal give noget til en, eller bede en om noget, så er det altid mig han spørger selvom jeg står langt fra ham.

1. Er dette normalt at han ser de videoer og har de apps?
2. Er han forelsket i mig?
3. Hvordan gør jeg at vi ikke er så meget sammen mere? Fordi de andre i klassen tror vi er kærester på grund af ham.

Tak xoxo

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,Tak for dit brev, hvor du fortæller om din ven, K, som du mistænker for at være vild med dig. Du stiller tre spørgsmål i dit brev, som jeg har forsøgt at svare på, så godt jeg kunne. Det er gode spørgsmål, og jeg håber, du kan bruge mit svar.Du starter med at spørge, om det mon er normalt, at K ser videoer og har app’s, som handler om, hvordan man får en kæreste, og hvordan man kysser? Jeg ved, at der er mange piger og drenge, der bruger nettet, f.eks. Youtube og forskellige app’s, for at finde informationer omkring de ting, du fortæller om. Det er helt normalt at være nysgerrig på, hvordan man f.eks. kysser, og at man gerne vil læse eller se mere om det. Nogle gange læser man måske om det, fordi man gerne selv vil have en kæreste eller prøve at kysse, andre gange er det måske bare, fordi man er nysgerrig og gerne vil læse lidt om, hvordan andre gør det.Du spørger også, om K er forelsket i dig? Jeg fornemmer, at du er rigtig god til at lægge mærke til den måde, K er overfor dig på. Når du fortæller om de ting, han gør, er det let for mig at sætte mig ind i. Jeg kan godt forstå, at du mistænker ham for at være vild med dig. Jeg kan desværre bare ikke svare dig på, om han er forelsket i dig, men ud fra de ting, du fortæller mig, kunne det i hvert fald godt lyde som om, at han er meget glad for dig – måske som ven - måske forelsket? Måske ved han ikke helt selv, hvordan han har det? Jeg synes, det er sejt af dig, at du har spurgt ham, om han er vild med dig. Det kræver mod at stille sådan et spørgsmål! Jeg spekulerer lidt på, om du egentlig havde tænkt på, hvad du godt kunne tænke dig, han svarede? Hvordan er dine følelser mon overfor ham?

Jeg tænker også på, at det måske har været svært for K at svare på spørgsmålet. Ligesom det kræver mod at stille spørgsmålet, kræver det også mod at svare. Jeg bliver nysgerrig på, hvordan du har spurgt K? Var der f.eks. andre tilstede, da du spurgte ham? Hvis der har været andre, kan det måske være, at han er blevet lidt genert? Tror du, han ville svare anderledes, hvis I måske prøvede at tale om det, hvor der er lidt mere ro omkring jer? Det kan også være, at K har været nervøs for, om du ville blive sur, når han svarede på dit spørgsmål? Hvordan ville han mon svare, hvis du startede med at sige til ham, at du ikke bliver sur på ham – lige meget hvad, han svarer?Til sidst spørger du, hvordan du kan gøre, så I ikke er så meget sammen mere? Du skriver, at de andre i klassen tror, at I er kærester, og jeg spekulerer på, om det er derfor, du ikke synes, I skal være så meget sammen? Eller er der mon også en anden grund til det? Synes du f.eks., at det er lidt ubehageligt eller irriterende, at han gør, som han gør? Du skriver, at I er rigtig gode venner, og jeg tænker på, at det næsten er synd, hvis I ikke kan være så meget sammen mere, fordi de andre i klassen tror, I er kærester. Som jeg læser dit brev, forestiller jeg mig, at du har bedst med at “få tingene på bordet” og vide klar besked: Du vil gerne vide, om K er forelsket i dig eller ej, og du vil ikke have, at de andre i klassen skal gå rundt og sige noget om jer, som ikke er rigtigt. Er det mon rigtigt fornemmet?

Ville du mon have lyst til at være sammen med K, hvis de andre stoppede med at tro, at I var kærester? Hvis du har det sådan, kunne du, måske sammen med K, starte med at fortælle de andre i klassen, at I ikke er kærester, men bare gode venner. Hvis de andre ikke tror, I er kærester, vil du så stadig have brug for, at I ikke er så meget sammen mere? Prøv og mærk efter om det handler om, at du selv ikke har lyst til, at I skal være så meget sammen mere eller om det “bare” handler om, at de andre i klassen ikke skal tro, at I er kærester?

Her til sidst vil lige sige, at det er meget almindeligt, at det kan være svært at bevare et godt venskab mellem en dreng og pige, når klassekammerater pludselig får det til at se ud som, at man er kærester. Så måske kan klassen, sammen med jeres lærer, tale om at venskaber mellem drenge og piger er ok. Mon du vil have mod på at spørge din lærer om det? Måske vil K støtte dig?Det kan godt være lidt svært at snakke om forelskelse, men måske har du fået mod på at tale med K om det igen? Hvis du har det er du meget velkommen til at ringe til Børnetelefonen på 116 111 og få nogle gode råd til, hvordan man kan starte sådan en samtale på en god måde. Du er også velkommen til at ringe til Børnetelefonen, hvis du bare gerne vil tale mere om det eller hvis du har andre spørgsmål.De bedste hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.