Brev
Drenge og forelskelse
Kære bb
jeg er en pige på ti år men det hele foregik der jeg var ni. Med andre ord starten af 2014
Mig og to drenge fra min klasse har et band sammen. Der er bare det at engang, gik øvningen ikke lige som vi havde forventet. Vi tog en pause og legede S P eller K og så tog vi en selv lavet runde, der hedder c.o runden hvor alle skal lave én runde sammen.
Den gik så ud på sex .(heldigvis med tøj på.) og jeg ved godt at det var over min grænse men jeg var i godt humør og gik med på det.
Så vi gik ind på den ene drengs værelse, først dér gik det op for mig at begge drengene kunne lide det. Men jeg blev først rigtig bange der de spurgte om de måtte se mine bryster. Jeg sagde at der altså ikke var noget at se.
Så kom vi ud i en ti minutter’ plagekrise. Og det endte med at jeg spurgte dem om de ville tigestille hvis de fik lov. Det sagde de så ja til og jeg var jo ved at få kanon spat. Jeg gav dem lov.
Der jeg så havde taget trøjen af sker det værste først. De spørger om de må røre, det siger jeg så er en helt privat sag. Men inden jeg ved af det kysser jeg med den ene dreng på munden og ærligtalt kunne jeg lide men også ikke lide det.
Og nu er jeg plat forelsket i ham
hvad skal jeg gøre
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige Tak for dit fine brev med mange gode, forklarende detaljer. Det er jo et stykke tid siden, at det du fortæller om, er sket og jeg bliver nysgerrig på, om du har været forelsket lige siden eller om forelskelsen først er kommet senere? Hvis den opstod den gang, så har jeg lyst til at spørge, hvorfor det først er nu du tænker på, hvad du skal gøre ved den? Hvad har holdt dig tilbage for måske at gøre noget ved den tidligere? Når jeg læser dit brev, får jeg fornemmelsen af, at du synes forelskelser kan være lidt forvirrende. Og det er du bestemt ikke den eneste der synes! Forelskelse opstår rigtig tit, når man er lidt tættere sammen med et andet menneske og det må man sige, at du har været. Nogle gange, når man så har opdaget, at man er forelsket, skal man finde ud af med sig selv ved at føle efter, hvad man gerne vil gøre ved forelskelsen. Vil man prøve at forfølge den og måske blive kærester med den man er forelsket i, eller vil man hellere holde den lidt hemmelig eller…? Og måske det er hér du er lige nu. Du kan mærke nogle følelser, men hvad er det de følelser gerne vil? Har du lyst til, at I skal være kærester? Har du lyst til, bare at udforske dem lidt og komme lidt tættere på ham, lære ham endnu bedre at kende eller? Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvad du selv egentlig synes om hele denne episode, som du oplevede med dem fra dit band? Og hvordan går det med jeres band nu? Har I talt om episoden efter det skete? Vigtigt, du altid tænker over, om det du siger ja til at deltage i er noget du har lyst til og husk altid på, du har lov til at sige fra, du bestemmer. Lyder til I havde det hyggeligt og sjovt, men også som om, drengene overskred din grænse? Jeg har derfor brug for at sige, du sætter grænserne for, hvad du vil være med til og hvad du ønsker at sige nej til.
Jeg forestiller mig - måske har jeg ikke ret, men jeg forestille mig, at ham du er forelsket i, ikke selv ved det? Måske det første kunne være at prøve at gå på opdagelse i de reaktioner han har når du er i nærheden, hvilket kan være med til at måske at fortælle dig, hvad du skal gøre ved dine følelser? Men når nu I har et band, det kan være det samme, som hvis man har et godt venskab, så skal man lige tænke lidt over, at kærlige følelser godt kan være med til at ændre det man allerede har, desværre nogle gange til noget der ikke er så godt og det skal man bare være klar til at acceptere, hvis man slipper sine følelser løs og fortæller om dem.
Du virker som en rigtig modig pige, så måske du kan bruge dette mod til at blive lidt klogere på, hvad fyren synes om dig? Start måske med at sende ham smil, sørg for øjenkontakt så ofte det er muligt og mærk efter, hvordan han reagerer. Føler, du han smiler tilbage og måske har et glimt i øjet overfor dig, så overvej om I måske kan gå et skridt videre og måske snakke lidt sammen. Det kunne måske være efter I har øvet i bandet. Du kunne måske foreslå, I følges hjemad eller at I mødes hos en af jer til hygge, det kunne være se en film sammen eller måske lege S, P eller K, hvor I holder jer til reglerne og ad den vej, måske kan få talt lidt om kærlighed og følelser? Jeg kan anbefale dig, du læser nogle af de scoretips, vi har på vores hjemmeside, måske du kan bruge et eller flere af dem, du kan finde dem, ved at trykke på dette link http://www.borntelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx Har du mon talt med nogle veninder eller andre om din forelskelse? Ellers kunne det måske også være en god ide, fordi når man kender hinanden, så har man tit nogle rigtig gode og detaljerede ideer til, hvad man synes at ens ven/veninde skal gøre. Jeg vil ønske alt godt for dig og at kærligheden vil blomstre. Kærlig hilsen Børnetelefonen