Brev
Det stiger mig bare “lidt” over hovedet
Kære BØRNEBREVKASSE
jeg er så småt begyndt at blive lidt forelske i en dreng.
Er 12år og har kun prøvet det hvor det ikke bare var fordi jeg ville holde i hånd e’n gang før men der blev det ikke til noget
fatter ikke engang selv at jeg kunne lide den dreng, men altså dem fra klassen tror stadig at jeg er forelsket i den dreng som jeg lige kalde L bare fordi han absolut skulle sige det til hele klassen, men det er fucking 1år siden at det skete
har efter det været for sjov forelsket i 2 andre men altså…… Proplemet er at jeg har 2 “veninder” som bare aldrig støtter mig i den slags altså de siger ikke: måske, til at det kan være det sker. De siger NEJ! Og det har så gjort at jeg nu er blevet en smule bange for at kunne lide fyre for det er ligesom ret nedun at få at vide det kommer ikke til at ske!
Synes bare fyren er vildt sød og fantastisk vi har faktisk også nogen fældes intereser. Men har bare ikke selvtillid tilbage rigtigt efter at mine 2 “veninder” bare aldrig har støttet mig og ved de heler aldrig kommer til det ;(
vil bare virkelig gerne kunne stå overfor ham og så bare sige det lige ud? er bare ærligtalt bange for drenge og er midt i det hele også blevet i tvivl om den ene af dem bare… Ja lyver og sådan og bare udnytter mig når der ikke er andre at være sammen med??
synes ærligtalt at forholdene på skolen mellem mig og den ene “veninde” og så ham fyren er begyndt at blive lidt træls?
så i må meget gerne svare
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år!
Hvor er det dejligt, at du er begyndt at blive forelsket i en dreng. Det er en fantastisk følelse!
Jeg kan godt forstå, at du er frustreret over, at dine veninder ikke bakker dig op, og tror på, at det kunne blive til noget med den fyr, du er forelsket i. Når du ikke får den støtte, du håber på og har brug for fra dine veninder, lyder det næsten som om, at du bliver skræmt væk fra fyrene og opgiver på forhånd, fordi veninderne siger nej. Er det mon sådan du har det?
Men, dine veninder kan jo ikke vide om det bliver til noget - det er jo deres gæt. De kan ikke mærke dine og hans følelser mellem jer - det kan du! Jeg synes, det er rigtig ærgerligt, at dine veninders mening skræmmer dig fra at turde sige til en fyr, at du er forelsket i ham. Det lyder også som om, at du ikke er enig med dine veninder, og at du faktisk selv tror, at det godt kunne blive til noget med dig og den fyr, du er forelsket i nu. Du skriver at I har fælles interesser, så hvorfor skulle det ikke kunne blive til noget?
Jeg tror, det er rigtigt vigtigt, at du gør det, der føles rigtigt for dig – at du stoler på dine følelser. Jeg kan godt forstå, at du ville ønske, at du havde venindernes opbakning, men desværre får man ikke altid det fra sine veninder, som man har brug for. Det vigtigste er, at du gør det, som gør dig glad.
Som jeg ser det, har du to muligheder:
Enten kan du tage en snak med dine veninder, hvor du fortæller dem hvor vigtigt det er for dig, at de bakker dig op – også selv om de måske ikke tror på, at det kan blive til noget. Du kan fx fortælle dem, hvordan det påvirker dig, når de ikke bakker dig op – du føler, at du får dårlig selvtillid og bliver lidt skræmt fra at kunne lide en fyr. Måske vil det få dem til at ændre sig, måske vil det ikke. Men så har du fortalt dem, hvad du har brug for fra dem, og du kan stadig gøre det, du selv har lyst til.
En anden mulighed er, at du lader være med at spørge om dine veninders mening, om det kan blive til noget med en fyr, du er forelsket i. Hvis du bliver skuffet over, at de ikke bakker dig op, skal du måske bare gøre det, du selv føler er rigtigt uden at spørge dem til råds. På den måde kan du måske finde modet til at sige til en fyr, at du er forelsket i ham. Så kan du altid fortælle det til dine veninder bagefter, eller du kan holde det for dig selv, hvis følelserne ikke var gengældt.
Der er jo kun en måde at finde ud af, om en fyr også er forelsket i dig, og det er ved at spørge ham. Måske kan I starte med at aftale at mødes efter skole, så der ikke er andre der forstyrrer?
Jeg håber, at du kan genfinde modet til det – med eller uden dine veninders opbakning.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen