Brev
Det der med drenge…
Hej BB!
Jeg er 17 år, og ja, jeg er forvirret. Det hele er en meget lang historie, men jeg prøver at gøre den kort (ellers undskyld.)
Jeg er egentlig en hel normal teenager, der laver ‘normale’ teenageting, såsom at gå til sport, hænge ud med veninderne, gå til fester og kigge på fyre. Det er især det sidste, der er mit ‘problem’. Når jeg taler med jævnaldrende, lyder det som om, at det altid går godt med fyrene. Ikke nødvendigvis på den der kærestemåde, men f.eks. efter Roskilde Festival, var der jo mange af mine veninder, der lige havde mødt en sød fyr, de h havde kysset lidt på, og så var det det. For dem virker det med at gå rundt og kysse på folk, som en helt normal og naturlig ting (hvilket det jo også er, tilbage fra den tid hvor mennesket var et urmenneske). Sådan føler jeg bare ikke, at det er med mig.
Jeg havde mit første kys kort inden jeg blev 16, det var nærmest kun et slags ‘tantekys’ og heldigvis mødte jeg ham ikke igen. For et år siden, sidste sommer, var jeg på festival, hvor jeg blev fuld og kyssede med en, der vist lige var lidt for gammel til mig. Siden da, i lidt over et år nu, har jeg ikke kysset med nogen.
Jeg har lige været et år på efterskole.Her havde jeg noget med en fyr, som jeg da egentlig var vild med, men så til en fest, hvor vi var gået lidt væk og det ligesom var oplagt, hvad der skulle ske, skete der bare ingenting. Han kyssede ikke mig, og jeg kæmpede virkelig den vildeste kamp med mit indre, for at tage mig sammen og kysse ham. Jeg kunne bare ikke.
Siden har jeg haft det sådan mange gange. Til flere fester har jeg flirtet osv., men jeg føler mig virkelig som den vildeste narrefisse, fordi jeg ikke rigtig tør kysse dem. Det er nærmest som om, jeg er bange for det. Samtidig ønsker jeg virkelig også, at det vil ske.
Jeg har angst, men det er i andre sammenhænge (vand, døden osv.). Jeg har ikke en socialfobi, tværtimod er jeg et ultra socialt menneske med mange veninder, jeg hader virkelig at være alene.
Men drenge kan virkelig fucke mig op. Jeg prøver at peptalke mig selv, prøver at finde ud af, hvad det er, der skræmmer mig så meget. Jeg er nået frem til, at det måske er fordi, jeg ikke altid har så fantastisk god selvtillid, men alligevel, så hader jeg jo ikke altid mig selv?
Og jeg mener, jeg har veninder, der har værre selvtillid end mig, og de kysser bare den ene efter den anden. Jeg ved ikke, om det er fordi, de som regel til festerne drikker sig fuldere end mig, for jeg hader virkelig at miste kontrollen (en del af min angst), så jeg bliver aldrig andet end i godt humør til fester.
Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg vil så gerne ændre på det. Jeg er nemlig, tror jeg, måske kommet til at falde en lille bitte smule for en dreng fra min gymnasieklasse.
Desværre tror jeg, at en anden pige i min klasse også er faldet for ham og ja… Jeg har allerede givet op. Hun er både pæn, tynd og høj, mens jeg selv føler, jeg blegner ved siden af hende. Og så TØR hun! Hun er ikke som mig, der går i baglås over en dreng, hun er en, der rent faktisk ville turde at tage skridtet nær ham til f.eks. en fest…
Jeg ved virkelig ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg kan slet ikke finde en sammenhæng i, hvorfor jeg er så nervøs for drengene, når jeg normalt elsker mennesker.
Håber ikke, at det blev for langt..
Kh T
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tusind tak for dit brev, som hverken var for kort eller for langt. Det er faktisk skrevet så godt, at du, hvis du kunne lade som, at du var en anden, ville kunne læse det selv og samtidig forstå, hvad der rent faktisk er på spil oppe i dit hoved og inde i dine tanker. Jeg tør godt gætte på, at du er en pige, der tænker rigtig meget, måske også lidt for meget...
Du kan ikke lide at miste kontrol, det er derfor, du ikke drikker dig meget fuld. Man behøver ikke at drikke sig fuld for at kysse med en, men det hjælper, det er vi enige om. Når vi bliver fulde, så mister vi noget af vores frygt for at dumme os. Dermed så betyder det ikke så meget, hvis man oplever at blive vraget eller at blive gjort lidt til grin. Ergo, så er det også bare nemmere at kysse lidt rundt.
Nu skal du på ingen måder læse ovenstående som om, at jeg siger til dig, at du bare skal drikke dig rigtig fuld, og så få fundet kyssetøjet frem. Det tror jeg ikke, vil gøre dig noget godt. Det jeg mener er, at når du er bange for at miste kontrollen, så er du, helt naturligt, også bange for at kysse med en, du er lidt forelsket i, eller bare en, som du synes er lige præcis er så skøn, at han fortjener et kys. Fordi det at kysse med en anden, det at vise sine følelser uden at vide, om det bliver gengældt, det er lige præcis at miste kontrollen. For du kan ikke kontrollere, hvad den anden gør eller tænker! Men til gengæld så kan du kontrollere, hvad du selv tænker, og hvor meget du vil tænke. Det kan bare være nemmere sagt end gjort.
Du fortæller, at du har angst, hvilket jo i særlig grad hænger sammen med at ville fastholde kontrollen. Har du fået hjælp til det hos en psykolog eller lignende? Hvis du nu har det, så kan det måske hjælpe dig i den her situation. Kan du prøve at genkalde dig, hvilke ting I har talt om, og hvilke tanker og handlinger du har gjort for bedre at kunne håndtere din angst. Måske er der faktisk et par guldkorn at hente der?
En anden ting du kunne gøre, var at få talt med en god ven/veninde om det. Det er nemlig slet ikke så unormalt, som du måske kan være bange for, at det er. Det er faktisk noget, som vi alle har oplevet, og mange af os har helt sikkert ikke oplevet det for sidste gang endnu. Hvis du nu kunne få taget hul på snakken med en ven eller veninde, så kunne der faktisk godt ske det, at det blev en lille smule afmystificeret, sådan så det kunne være noget, der var lidt nemmere at tale om og tænke på.
Nå, det var så det svar jeg kunne komme med, ovenpå de svar du selv kommer med i dit brev...
Husk på, at du er meget mere almindelig, end du forestiller dig. Husk på, at vi alle har prøvet det. Husk på, at det altså ikke nødvendigvis er et dårligt træk at være en smule tilbageholdende!
Jeg håber, du kan bruge mit svar, du er selvfølgelig altid velkommen til at skrive herind igen. Du kan også ringe herind på 116 111, eller du kan prøve vores chat her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.