Brev
Desperat efter kærlighed
Hej Brevkasse.
Jeg er en dreng på 15 år, der går i 9. klasse. Der er den her pige i min klasse, som jeg er helt vild med. Jeg kigger tit på hende i klassen of forestiller mig en verden, hvor hende og jeg er kærester. Jeg snakker mest med hende, når vi laver gruppearbejde sammen. Til tider skriver jeg også med hende på SnapChat.
Nå. Til emnet som jeg vil snakke om. Jeg er vildt forelsket i hende. Så vild med hende at jeg ville kalde mig selv desperat. Jeg ville så hjertens gerne fortælle hende, hvad jeg føler for hende, men jeg er før blevet afvist. Personen jeg blev afvist af tog det ikke så pænt. Hun blev nærmere vred på mig.
Så jeg er altså ret bange, for at vise hvad jeg føler for hende. Det føles som om, at jeg har sommerfugle i maven x10. Det er faktisk nået til et punkt, hvor det er begyndt at blive ubehageligt.
Har i nogle råd til, hvad jeg kan gøre for at komme af med min desperathed, og evt. nogle tips til hvordan jeg kan fortælle hende, at jeg godt kan lide hende?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år.
Mage tak for dit brev. Hvor er det dejligt, at du er helt vildt forelsket. Det er en fantastisk følelse, som også kan være lidt svær, når man ikke er sikker på at følelserne er gengældte. Jeg vil gerne prøve at give dig nogle råd, som du måske kan bruge.
Jeg kan godt forstå, at du er bange for hendes reaktion, når du har haft en oplevelse med en anden pige, som ikke tog det så pænt. Det skal altså siges, at de fleste piger ser det som smigrende, at en fyr kan lide dem. Så jeg tør godt sige, at du nok har været ret uheldig i det, at hun blev vred.
Jeg tror, at din desperathed kommer, fordi du har en masse følelser inde i, som ikke får lov til at komme ud. Tror du, at det kan passe? Nogle gange kan det hjælpe, at få snakket med nogen om hvordan man føler. Måske har du nogen, som du kan snakke med om pigen? Måske en voksen, en ven eller søskende? I bund og grund tænker jeg, at den måde som du kan komme af med din desperathed på, er at få vist pigen, hvad du føler for hende. Hvad tænker du om det?
Det er altid en god idé at vise interesse for den, som man er forelsket i, før man fortæller dem det. Du fortæller i brevet, at du snakker med hende både i virkeligheden og på SnapChat. Det er en rigtig god start. Og det synes jeg, at du skal blive ved med. Måske kan du prøve at spørge lidt ind til, hvad hun kan lide at lave eller hvilke slags film og serier, som hun kan lide at se? På den måde viser du hende, at du har lyst til at lære hende bedre at kende. Du kan også prøve at give hende et kompliment. Måske har hun en trøje på, som du kan lide. Det er altid en god idé at smile og sige hej til hende, når du ser hende i skolen. Du skriver i dit brev, at du ofte sidder og kigger på hende i klassen. Hvis hun nu kigger tilbage, så kan du måske prøve at holde øjenkontakten med hende og smile.
En anden mulighed er at prøve at snakke med nogen af dine venner om hende. Det kan også være med nogle venner, som I har tilfælles. Måske har de nogle idéer til, hvordan du bedst kan fortælle hende, at du kan lide hende. Umiddelbart tænker jeg, at det er nemmest at fortælle hende det når I er alene. Det kan være efter skole eller til en fest. Måske har du mod på at tage hende med en tur i biografen? Nogle synes, at det kan være en god idé at skrive de ting ned, som man vil have sagt, så man husker det bedre.
Du lyder som en rigtig sød fyr, så jeg synes, at den pige du er forelsket i er rigtig heldig. Jeg håber, at du kan buge mit svar til noget. Du kan også læse lidt mere om forelskelse på dette link https://bornetelefonen.dk/tema/forelskelse
Husk at du også, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen